Tempomaty v aute

ing. Jan Galuszka konference na ei.cz
Pondělí Květen 16 13:24:54 CEST 2011

Tempomat kazdopadne setri kapsu.

Na dalnici pravidelne udrzuji 140 na tachometru. Kdyz jsem nemel tempomat,
tak jsem casto koukal na cifernik a kdyz jsem zapomnel se kuknout, za chvili
bylo 160 .. a jak na zlost po ceste stala krabice z radarem a pak trochu dal
zelena policejni Audina (u Noveho Mesta z Ziliny na Blavu) .. 1000 Sk
Ted, kdyz vyjedu z Ziliny na Blavu, nastavim 140 a v klidu cucim pred sebe.
To same z Prahy do Ostravy, pokud neni nejaky provoz, tak krome
Klimkovickeho tunelu slapnete na plyn 6-7 krat.

I kdyz mi auto 180-200 udela hrave, tak podle mne je 135-140 optimalni
rychlost na dalnice i v Nemecku

Tempomat vyuzivam prakticky vsude, i v obci, v kolonach, a to nemam
adaptabilni a nemam automat.

Ale i zde plati poucka jina .. i u tempomatu musi byt ridic vzdy ve strehu

S pozdravem
               ing. Jan Galuszka (tel. 00420-603531605, mail:
jan na galuszka.cz )

-----Original Message-----
From: hw-list-bounces na list.hw.cz [mailto:hw-list-bounces na list.hw.cz] On
Behalf Of Ales Prochaska
Sent: Monday, May 16, 2011 12:03 PM
To: hw-list na list.hw.cz
Subject: Re: Tempomaty v aute

> V mem okoli koluji legendy o tempomatu v aute. Jezdil jsem z nekolika auty
> (Toyota, Chevrolet a VW koncern) co mely zabudovany tempomat, a realita se
> nejak rozchazi z legendou:

> Legenda prvni: Tempomat zere vice.
>     1,9TDI VW zere spise mene. (Zkousel jsem to na stejnem useku dalnice.)
>     Jak je to u benzinovych motoru se spotrebou?

Mercedes ML (diesel), Audi (benzin):

Spotřeba je menší. Asi je to hodně věc psychiky, když jedu na tempomat
tak jedu 135 celou cestu, když mačkám plyn sám tak se za chvíli začnu
nudit, zrychlovat a mám tam dvěstě ani nevím jak. Při zapnutém
tempomatu se údajně používá i jiný algoritmus pro řazení.

> Legenda druha: tempomat z kopce brzdi brzdama.
>     Je nejaky tempomat napojen na brzdy?

Ano, oba umí brzdit motorem i brzdami. Audina mě dost štve tím, že
brzdí i když před sebou vidí pomalejší auto.

> Legenda treti:
>     Tempomat se vypne po stisku plynoveho pedalu.

Je tam na to složitější algoritmus, u obou aut trochu podobný. Když
přidám plyn třeba na předjetí tak zůstává zapnutý, ale po delší době
(asi když na něj už zapomenu) se vypne. Jinak se automaticky vypíná
režim omezovače při prošlápnutí plynu na podlahu (je tam spínač který
vypne tempomat + nějaké další věci).

Aleš Procháska