Tempomaty v aute

Ales Prochaska prochaska na alsoft.cz
Pondělí Květen 16 12:03:15 CEST 2011

> V mem okoli koluji legendy o tempomatu v aute. Jezdil jsem z nekolika auty
> (Toyota, Chevrolet a VW koncern) co mely zabudovany tempomat, a realita se
> nejak rozchazi z legendou:

> Legenda prvni: Tempomat zere vice.
>     1,9TDI VW zere spise mene. (Zkousel jsem to na stejnem useku dalnice.)
>     Jak je to u benzinovych motoru se spotrebou?

Mercedes ML (diesel), Audi (benzin):

Spotřeba je menší. Asi je to hodně věc psychiky, když jedu na tempomat
tak jedu 135 celou cestu, když mačkám plyn sám tak se za chvíli začnu
nudit, zrychlovat a mám tam dvěstě ani nevím jak. Při zapnutém
tempomatu se údajně používá i jiný algoritmus pro řazení.

> Legenda druha: tempomat z kopce brzdi brzdama.
>     Je nejaky tempomat napojen na brzdy?

Ano, oba umí brzdit motorem i brzdami. Audina mě dost štve tím, že
brzdí i když před sebou vidí pomalejší auto.

> Legenda treti:
>     Tempomat se vypne po stisku plynoveho pedalu.

Je tam na to složitější algoritmus, u obou aut trochu podobný. Když
přidám plyn třeba na předjetí tak zůstává zapnutý, ale po delší době
(asi když na něj už zapomenu) se vypne. Jinak se automaticky vypíná
režim omezovače při prošlápnutí plynu na podlahu (je tam spínač který
vypne tempomat + nějaké další věci).

Aleš Procháska