Brum ze zdroje

Pátek Květen 13 21:32:54 CEST 2011

Teda já nevím, tady tolik lidí a takovou dobu řeší brum zesilovače, že
už to snad muselo být 10x vyřešené :-))
Úplně celé to nesleduju, ale z toho co jsem pochytil zlepšilo se to
zařazením odrušovacího filtru. To mohla být náhoda, nebo se to tam
dostává vysokofrekvenčně.

V zásadě je několik možností, jak může zesilovač vrčet.
1. zvlnění ze zdroje - pomohlo by zvětšit filtrační kapacitu, nebo tam
dát stabilizátor. To mám dojem se zkoušelo a bez úspěchu. Pokud se
zesilovač bude napájet z baterek a připojí se zem zdroje s tím trafem a
vrčet to nebude, mohlo by to být to zvlnění.
2. kapacitní vazbou přes trafo ze sítě - celý zesilovač má třeba 100V
proti zemi, citlivý vstup vrčí podle toho jak se zesilovač položí na
stůl, brum se mění jak se k němu přiblíží ruka. Pomůže uzemnit "zem"
zesilovače, která je v luftu, protože trafo je jistě předmět třídy II.
Ale mám dojem že se tady psalo že trafo má mezi primárem a sekundárem
stínění - je otázka, jestli je uzeměné :-) A i kdyby bylo, nebude na
kostře zesilovače třeba těch 100V, ale část napětí sekundáru. Takže
zemnit - ale s rozumem, nenadělat si tam smyčky.
3. nějaká smyčka tam je, z trafa se to dostává induktivně. Brum se bude
měnit, když se bude měnit poloha trafa vůči zesilovači. Takže hledat tu
smyčku - napájet z baterek a vzít jakékoliv trafo (nebo cívku napájenou
z trafa) , pohybovat s ním okolo zesilovače a vysledovat, kam se to dostává.
4. zesilovač je citlivý na VF a ruší diody ve zdroji. To by vrčelo i při
napájení z baterek, když se k zesilovači připojí zem od zdroje s tím
trafem (zdroj trochu zatížit). Takže blokovat diody kapacitou nebo tam
dát rychlé, ale taky se zaměřit na to jestli zesilovač nezakmitává -
nebo nerezonuje někde na VF. Slušně vychovanému zesilovači by tohle
vadit nemělo.
5. A nebo tam straší :-)