rychlost spinani diody

Sobota Květen 7 14:01:04 CEST 2011

Dobrý den,
vždycky jsem byl přesvědčený, že pokud mám libovolně pomalou diodu,
sepnutí bude probíhat tak, že úbytek v propustném směru bude nejprve
cca 0,5V a až se odčerpá náboj z oblasti přechodu, začne téct vodivý
proud a úbytek se zvedne např. na 0,8V. Rozpínání potom funguje
obráceně, dioda je sepnutá a proud v závěrném směru musí do přechodu
dodat náboj aby se zavřela. Alespoň se starými tesláckými diodami to
takhle fungovalo a dělal jsem takhle kdysi i obvod pro potlačení špiček
do menšího spínaného zdroje. Kondenzátor se přes pomalou diodu při
špičce nabil a při doznění špičky většinu energie přes diodu vrátil
zpátky. Dioda rozepnula vždycky včas, po projití o něco menšího náboje
než diodou prošel v propustném směru. Je pravda že před 20 lety mohly
být diody jiné než teď a koukal jsem na to tehdy osciloskopem který
chodil do 20 MHz.
Teď nevěřícně koukám na diodu SK54, na které je v propustném směru
impulz 50V dlouhý cca 20ns. Sonda ten zákmit určitě nedělá. Spínám proud
20A, v sérii s diodou je 3,3uF a na něm je špička cca 10V. I to je dost
na to že je odrušovací "bezindukční" X2. Že by SMD dioda měla takovou
indukčnost, se mi taky nechce věřit. Nedokážu si to vysvětlit. Když
paralelně k celému obvodu připojím 22nF, špička se rozplácne a i tak je
na diodě 10V než sepne.

Anděl