Licencovani aut. del Re: OT Ctecka Kindle 3 Wifi

Petr Zahradnik clexpert na clexpert.cz
Čtvrtek Březen 31 14:22:39 CEST 2011

Původní zpráva ze dne 31.3.2011 od RV:

> hele to je ale uplne stejny problem jako se SW ne? a tam ti to
> nevadi? vetsina licenci na SW ti take nedava pravo nakladat dal s
> licenci - nemas pravo jej preprodat nekomu jinemu

To jsi ne zcela pochopil, o čem jsem psal. O rozdílu mezi papírovou
knihou a elektronickou knihou za stejné peníze, kdy pro mě je v tomto
případě výhodnější mít knihu papírovou.

> s tou knihou je to IMHO stejne - autor/nakladatel ti za ty penize
> umozni si knihu precist, ale nejsi jeji vlastnik

Ve světě už existují servery, kde si můžeš předplatit měsíčně/ročně
přístup ke knihám. Pak si je můžeš číst dle libosti, buď omezené
množství nebo všechny, po dobu předplatného. Na tomto způsobu ale není
nic divného, ono to navíc může být velmi výhodné. Pokud tam najdeš
všechny knihy, které potřebuješ, tak to je finančně výhodné, protože
zaplatíš několik stovek dolarů ročně a máš přístup na všechny, kdy bys
třeba za jednu dal padesát dolarů.

Já se tomuto principu vůbec nebráním, ten je totiž výhodnější než
papírová kniha. Nemáš sice knihu doma, není papírová, nemůžeš ji dál
prodat, ale za slušný roční poplatek můžeš číst daleko víc, než by sis
koupil jednotlivě.

Jen poukazuji na to, že v případě obchodu Amazon by bylo vhodné, kdyby
elektronické knihy stály třetinu papírových, aby mně osobně stálo za
to si knihy v elektronické podobě kupovat. Tomu se samozřejmě brání
vydavatelé, ale třeba právě vydavatelé odborných knih už podporují ty
předplatitelské servery, protože asi pochopili, že tudy vede cesta.

> jo to bude jeste peknej brajgl

To máš jako třeba s hudbou nebo filmy. CD/DVD můžeš snadno někomu
půjčit nebo prodat dál. V okamžiku, kdy někdo nabídl elektronickou
podobu s ochranou, musel také snížit cenu. Jinak by logicky bylo
výhodnější to CD/DVD.

Já jsem si třeba před lety koupil od Amazonu několik elektronických
knih s DRM ochranou, bylo to PDF. Pěkně se mi to tu aktivovalo na mém
počítači a dobrý. Jenže v okamžiku, kdy jsem ten počítač měnil, chtěl
jsem knihy převést na nový. Z licenčního hlediska v tom problém nebyl,
ale na webu Amazonu jsem se dozvěděl, že tento DRM dále nepodporují,
tak mám jednoduše smůlu. Přišel jsem o několik knih a spoustu dolarů.
To prostě naštve.

Petr Zahradník, počítačový expert

Petr Zahradník, Computer Laboratory
Obvodová 740/14, 400 07 Ústí nad Labem
telefony: 910 256 000, 910 80 60 40, 475 501 627, mobil: 602 409 601