OT Cipova hadanka: co to je?

Pavel Troller patrol na sinus.cz
Středa Březen 30 22:03:27 CEST 2011

Zdravím,

> To jste měli opravdu štěstí. Já jsem ještě v dobách 8-bitových
> počítačů udělal programátor EPROM pro můj Commodore a programoval jsem
> si je. Měl jsem nějaké malé ruské EPROMky, pak nějaké větší, no a pak
> jednu krásnou novou velikou objednanou z Německa (západního) za asi
> DEM 12, což bylo dost peněz pro studenta. Zatímco všechny se
> programovaly 21V, tak tahle byla moderní už na 12,5V. A já jsem jednou
> zapomněl napětí přepnout. Zařvala, to mi bylo fakt hodně líto :-)

No to se nedivím :-).

Jinak k malým ruským epromkám mám taky jednu neuvěřitelnou, ale skutečnou
příhodu: Velmi špatně se mazaly. Zatímco západní stačilo pobýt v mazačce
20 - 30 minut, ruská ani po hodině neztratila (skoro) nic ze svého
obsahu. Nakonec jsme použili surové horské slunce, protože na ruské působilo
rychleji, možná i díky ohřevu těmi infračervenými tyčkami, které to horské
slunce má. Každopádně čipy byly pěkně horké a stačilo jim tak půl hodiny
plné dávky horským sluncem a jevily se smazané. Ale ouha! Jednu jsme takhle
vymazali a naprogramovali, vložili do zařízení (byl to tuším znakový generátor
k terminálu Videoton) a pustili. Terminál ukazoval, co měl. Po pár hodinách se
ale začaly objevovat ve znacích chyby - naskakovaly jedničky tam, co měly být
nuly, vzácně dokonce naopak se místo jedniček objevovaly nuly. Druhý den už
terminál ukazoval prakticky jen "rozsypaný čaj". EPROM jsme vyndali a přečetli.
A vida! Ona si "vzpomněla" na svůj původní obsah před vymazáním - to byl nějaký
binár, se znaky nemající nic společného. Nu, bez chyby to nebylo, ale tak na
70% - 80% to odpovídalo. Takže tehdy možná měli Rusové v rukávu technologický
trumf, který nedokázali zužitkovat a v možná o něm ani nevěděli - ta paměť
měla vlastně dvojnásobnou kapacitu, protože po omezenou dobu si pamatovala
jak to nové, tak někde "vzadu" i to staré, které nakonec ve většině případů
"přebilo" to nové a vrátilo se zpět. Zřejmě ta plovoucí hradla nebyla přeci
jen dostatečně vymazána a někde v hloubce struktury zbyly náboje, které
postupně vydifundovaly a "přebily" ty nové (možná, že původní obsah byl
programován "brutálněji", např. delšími časy nebo o něco vyšším Vpp než jsme
měli my). Pro nedostatek jiných pamětí se tato podrobila opětnému vymazání,
tentokráte si pobyla na horském slunci hodinu, a programátor byl poté přepnut
na ten nejtvrdší režim, co měl. Pak už zůstala v paměti nová data natrvalo
:-).

> Petr Zahradník, počítačový expert

Zdraví Pavel.