OT Cipova hadanka: co to je?

Jan Waclawek konfera na efton.sk
Středa Březen 30 01:58:14 CEST 2011

>Dòa 29. marca 2011 20:15, Jan Waclawek <konfera at efton.sk> napísal/a:
>
>No a nemohlo by to byt PLCC44? Dva kontakty maju zdvojene vyvody,
>jeden pin ostal NC.

Myslim si, ze nie. Ale vsetko je mozne...

>Inac v tej galerii je tiez dost vela fotiek cipov, namatkovo 8749
>http://www.flickr.com/photos/yellowcloud/4524669703/in/photostream/

Velmi pekna a poucna galeria.

Tak podme po poriadku:
8749AH http://farm5.static.flickr.com/4056/4525340532_2c6023e905_o.jpg . Typ je uvedeny v pravom hornom rohu, Intel je podpisany vlavo v strede. Technologia je NMOS (Intelom oznacovany ako HMOS), co je mimochodom dovodom tradicnej asymetrie vystupov dokonca aj u niektorych modernych '51, dalej vysoka spotreba (typ.50mA max. 110mA pri 5V), max. hodiny 11MHz (deleno 15 na instrukcny cyklus) a pozor, min. hodiny 1MHz, RAM je dynamicka! Je to model s dvojnasobnou EPROM (t.j. 2kB - strankovana po 1kB, mimoriadne otravne, mimochodom tam ma korene instrukcia AJMP/ACALL obmedzena na 1kB v '51) aj RAM (t.j. 128B) oproti '48, inak je to to iste. EPROM - pole v pravej casti - pravdepodobne natiahli vo vodorovnom smere, vdaka comu vznikli pomerne nelogicke medzery medzi padmi aj pod samotnym EPROM polom (uplne na spodku su alignment znacky masiek) (a uplne hore v strede pod bondami si vsimnite odpilenu strukturu - struktury na testovanie konzistentnosti technologie (pomerne jednoduche ve
 ci ako diody a tranzistory roznych rozmerov) sa niekedy takto vkladaju do medzier medzi cipmi, ktore tam aj tak musia byt kvoli pileniu/ryhovaniu pri deleni; testuje sa na este celistvych waferoch pomocou ihlovych sond). Vlavo to pole cez celu vysku to je RAM, ale pozor, zaujimavost, napravo od RAM to zvisle uzke a pomerne huste a akoby s poruchami, to je podla mna mikrokodova ROM. Ma sice podozrivo vela stlpcov, ale mohlo by to byt 15 stavov + 8 bitov latchnutej instrukcie (ale moze to byt aj uplne inak). Ked zoberiem datasheet, najdem po poriadku pekne vsetky piny: hore s dvojitym bondom je VCC, nalavo a napravo je T0 a T1 - T1 je len vstup, nema tucny tranzistor, kym T0 moze byt aj vystup hodin, ma tucny trazistor; za tym nalavo je nejaky bordel (delic z hodin?) a za nimi XTAL1 a XTAL2 (len jeden z nich je vystup, preto je tam medzi nimi len jeden tucny tranzistor); potom su /RESET, /SS, /INT a za rohom EA, co su vsetko vstupy; potom je /RD, /PSEN a /WR a za medzerou ALE
 (ale tranzistor ma este pred medzerou), co su vystupy; potom je 8 datovych bitov ("BUS"), vsimnite si trocha inu geometriu tranzistorov nez predchadzajuce vystupy (v datasheete tomu zodpovedaju ine max. prudy); a napokon s dvojitym bondom VSS. Potom nasleduju 4 bity pre expander; dalej signal PROG co je 18V logicka uroven pri programovani  a za rohom VDD, co je samotne programovacie napatie 21V (ktore ide rovno k tucnym strukturam pri EPROM). Potom je uz len 8+4 bitov portov.

8741BH http://farm5.static.flickr.com/4020/4525284220_beaa0c46de_b.jpg vyrobca NEC (v licencii Intela) je aplikacna verzia '48 (typicky pouzivany ako keyboard controller, ale mohol byt pouzity ako general purpose slave procesor na 8-bitovu zbernicu), t.j. s "normalnou" pamatou 1kB EPROM, ale EPROM verzia mala naproti ROM verzie (8041) dvojnasobok, t.j. 128B RAM. BH znamena druhu generaciu s uz statickou RAM. EPROM je dole v strede a RAM napravo od nej; tu mikrokodovu ROM si netrufam identifikovat (napokon to tak nemusi byt implementovane). Nechce sa mi robit ta analyza s pinmi, naviac '41 ma trocha ine funkcie pinov, musel by som vyhrabat datasheet a to sa mi nechce; verim tomu, ze by som vedel presne tak isto zidentifikovat tie piny (ak by to niekto chcel robit, pozor, cip je odfoteny vertikalne zrkadlovo, vid podpis vpravo dole).

8751H http://farm3.static.flickr.com/2723/4535836523_5c51b924b5_o.jpg je uz klasicka '51 ale este v technologi NMOS (podpis je vpravo hore) - vsimnite si trojnasobny bond na GND vpravo. Bohuzial velmi zla fotka skrz okienko, ale ak sa nastvem, tak tam vsetky tie piny viem zidentifikovat. EPROM (tentokrat uz 4kB - ocividne jemnejsia technologia) hore, RAM (128B, staticka, moze ist na 0MHz) je dole vlavo, nad nou je nieco co podla mna je znova mikrokodova ROM.

87C51FA http://farm5.static.flickr.com/4005/4524766345_1a9b9b0214_o.jpg - to znacenie je trocha matuce, ale to "FA" (podpis vlavo v strede) v skutocnosti znamena pokrocilejsiu verziu odvodenu od 8052 - t.j. 8kB EPROM a 256B RAM a Timer2, naviac je jednotka PCA a "enhanced" . C pochopitelne znamena CMOS. Zase vidime o cislo jemnejsie ciary. 'FA ma aj "encryption array" 64byte extra EPROM ktorou sa program xoruje za jazdy, to bude ale schovane niekde asi v strede v tej EPROM co je v lavej casti cipu. RAM je ta velka pravidelna struktura v pravej casti skor hore, pod ktorou je podpis Intelu; napravo od nej je balicek periferii (UART, timery - ale nechapem, co je to na spodnom konci tohoto pola) a pod nou asi prave PCA. Zvisla husta struktura "s poruchami" horizontalne asi v strede cipu bude pravdepodobne znova mikrokodova ROM. Analyzu pinov aj s rozborom tranzistorov necham uz na citatela; len naznacim ze GND je hore uprostred, vlavo uprostred je /EA ktory sluzi aj ako vstup pre
  programovacie napatie (u tohto modelu uz umiernenych 12V) a dole v strede vedla nenabondovaneho (testovacieho?) padu je VCC.

wek