OT Je moderna technologia redukovatelnanajednoduche vysvetlenia?Was: Re: Japonsko

Jiri Foldyna jiri.f na avizo.cz
Čtvrtek Březen 24 22:12:59 CET 2011

> Tech moznosti je jiste vice nez jen dve.
> Urcite bych tam doplnil:
> C. Delaji neco, co mozna ma smysl (ale mozna taky ne), ale
> neumi/nechteji
> sve pocinani vysvetlit tem, kterych se dusledky jejich
> pocinani tykaji.
>
> At se nam to libi nebo ne, tak pocinani techniku v Japonsku
> se tyka prakticky
> vsech. Lidi tam na miste velmi silne, protoze na tom, jak
> budou informovat
> o situaci a postupu praci silne zavisi mira paniky (a mira
> duvery) a tim mohou
> [...]

Jsem dost starý na to, abych věděl, jak to za komančů u doktora chodilo.
Lékařku mám doma, a tak mám celkem přehled i o tom, jak to chodí dnes.
Faktem je, že přes jakékoli vysvětlování drtivá většina populace nepochopí
složitější problém prostě proto, že k tomu nemá ani intelektuální
předpoklady ani vůli se něco složitějšího naučit. Není to jejich chyba, je
to dané současným stavem vědeckého pokroku a technologií. Před 50 lety byl
asi nejsložitějším výrobkem spotřební elektrotechniky televizor. Jak funguje
a jak se dělají součástky, ze kterých se dá postavit, jsem se naučil na
průmyslovce (dělal jsem SPŠVE v Rožnově). Dnes patří podle mého názoru k
nejsložitějším výrobkům spotřební elektroniky mobilní komunikátory. Kolik
procent současných maturantů si myslíte, že má alespoň rámcové intelektuální
předpoklady a potřebnou úroveň vzdělání k tomu, aby pochopili, jak přesně
mobilní komunikátory fungují ? Jeden z tisíce ? Silně pochybuji.
Současná úroveň technologií představuje zajímavý paradox. Na jedné straně
umožňuje masovou aplikaci vysoce pokročilých zařízení a jejich penetraci
mezi široké vrstvy obyvatelstva; ovládání těchto technicky pokročilých
výrobků musí být natolik zjednodušeno, že to zvládne i jednodušší typ.
Schopnost ovládat tyto výrobky však nezřídka u uživatele vyvolá
(pochopitelně mylný) dojem, že je na stejné úrovni jako ti, kdo tyto výrobky
vymýšlejí a konstruují.
Na druhé straně se ovšem intelektuální úroveň téhož obyvatelstva nijak
významně nezvýšila (někdy mám pocit, že se spíše snižuje :-) V tomto
prostředí je snaha odborníků o vysvětlování předem odsouzena k neúspěchu,
jak je ostatně patrno z diskusí okolo JE Fukušima. Každý, kdo má doma
internet a umí si pustit televizi, má pocit, že tomu rozumí a že ví přesně,
co ti druzí dělají blbě.
Za sebe mohu říci, že pro mně je úroveň informování dostatečná. Stejně jako
u lékaře. Když mi zjistili srdeční vadu a navrhli operaci, zeptal jsem se na
rizika a nepátral jsem po tom, jestli náhodou něco nepřehlédli. Nemám na to
kvalifikaci. Stejně postupuji, když Drábová a Wagner řeknou, že to Japonci
dělají dobře. Na rozdíl ode mně mají k tomuto vyjádření kvalifikaci, takže
jim věřím.
Nic jiného mi stejně jako u lékaře nezbývá.

JF