Japonsko

Jiri Foldyna jiri.f na avizo.cz
Středa Březen 23 19:22:49 CET 2011

> U VVER docela jo, u te Japonske v principu ani ne... Po dosazeni
> kriticke teploty vody neni co resit - musi to nekudy ven.

JE nemá s tepelnou elektrárnou kromě principu převodu tepla na elektrickou
energii prakticky nic společného (zejména pokud jde princip výroby toho tepla).
Fundamentální rozdíl mimojiné spočívá ve faktu, že když u tepelné elektrárny
zastavíte přívod paliva, nevzniká žádné další teplo kromě toho, které už tam je.
U jaderné elektrárny toho stavu dosáhnete až po několika letech po zastavení
štěpné reakce (už si nepamatuju, za jak dlouho se může palivový článek přendat
do CASTORu, ale rozhodně to je víc než rok. I v CASTORech se uvolňuje z
vyhořelého paliva teplo, CASTOR na VVER 440 zvládne nějakých 20 kW, ale to je
problém meziskladu. Jen pro ilustraci, na Fukušimě I bylo těsně po odstavení
reaktorů potřeba odvádět nějakých 100MW z každého reaktoru, postupně (po
exponenciále) to klesalo na současných odhadem 6MW na reaktor, po měsíci by to
mělo spadnout na nějaké 3MW. Bavíme se o odstaveném reaktoru, ne o bazénu s
vyhořelým palivem. Pro představu, každý MW vám za normálního tlaku odpaří skorem
půldruhé tuny vody za hodinu.
Bagatelizovat problematiku nadprojektové havárie JE a navrhovat jednoduchá
řešení bez znalostí problematiky a skutečného stavu na místě mi připadá poněkud
nepromyšlené.

JF