ITX board a napájení disku

Pavel Troller patrol na sinus.cz
Úterý Březen 22 06:17:34 CET 2011

Zdravím,
  BINGO! To podezření už jsem měl včera večer, ale už jsem to nevydržel a šel
spát a až dnes ráno jsem to s avometem v ruce ověřil a již i opravil, jenže
bilance - jsou 2 disky v pr****.
  Ta redukce mezi desku a SATA měla přehozený červený a žlutý drát na tom
Molexu, takže na disk posílala 12V místo 5V a obráceně!
  Neuvěřitelné štěstí je, že nový disk, určený do této sestavy, to PŘEŽIL!
Po předrátovaní kabelu a zapnutí zabzučel, naspinoval a nahlásil se na
SATA. Když už to udělal takto všechno, řekl bych, že snad bude i fungovat,
ikdyž k instalaci OS se dostanu asi až odpoledne. Takže - VIVAT WD!
  Zbylé 2 disky neměly takové štěstí. Jedním z nich byl vadný Maxtor, o němž
jsem psal před pár dny, že "záhadně umřel" a na němž jsem chtěl ještě vyzkoušet
recovery inicializací SMART partition, jenže jsem se k tomu již nedostal. Nu,
nyní již není co zkoušet. V této sestavě působí opět, že počítač nenabíhá,
a při zapojení na normální PC zdroj působí kouř. Druhý disk byl můj záložní
500GB Seagate a ten se nyní chová stejně - v této sestavě způsobí výpadek
zdroje a na velkém zdroji jsem ho už ani nezkoušel, ještě tu mám smrad z toho
prvního a poslouchat místo bzučení motorů praskavý zvuk škvařených součástek
se mi hnusí.
  Zajímavá otázka ale je - dalo by se toto reklamovat ? Řekněme, že by vyhořel
i ten nový disk. Vše bylo koupeno v jednom balíku v Alze. Myslíte, že by šlo
reklamovat spálený disk díky vadnému kabelu z jiné položky nákupu ? Nebo by
měl technik sestavující počítač vždy vše napřed ověřovat avometem a je to tedy
moje chyba ? Děláte to, když stavíte počítače ? Už jsem viděl hodně zmetků,
ale tohle bylo fakt docela záludné. Podivné na tom je i to, že ty konektory
mají opačný směr než je obvyklé - na té desce jsou kolíky a na té SATA redukci
dírky, což je proti směru obvyklého zapojování a nedivil bych se, kdyby toto
bylo zdrojem zmatení... Ale kablík i deska jsou z jedné škatule, tak by to
snad ASUS měl mít zmáknuté, ne :-) ? Inu, ačkoliv nyní už to vypadá docela
dobře, musím protentokrát souhlasit s tvrzením, že ASUS = Aušus...

Takže pokusit se dostat data z toho Maxtora už půjde opravdu jen s novou
náhradní deskou elektroniky... Jdu koukat na Aukro, třeba budu mít štěstí.

Zdraví Pavel.