ITX board a napájení disku

Pavel Troller patrol na sinus.cz
Pondělí Březen 21 23:23:59 CET 2011

Zdravím,
   tak tu řeším problém. Kamarád si u mne dal postavit počítač, chtěl něco
moderního, maličkého, stačí mu jen internet a nějaká ta média. Rozhodl jsem
se tedy pro mini ITX formát a moje volba padla na základní desku ASUS
AT3IONT-I DeLuxe. Tato deska se napájí pomocí notebookového adaptéru a je
osazena vnitřním napájecím konektorem MOLEX, na který se mají připojit
SATA zařízení. Je dodán i patřičný kablík s jedním molexem vprostřed
a třemi SATA power konektory.
   Desku jsem instaloval ve skříňce, zapojil vše dle nejlepšího vědomí a
svědomí, zapnul - a nic. Video žádné, disk stojí, větrák žádný, takže ani
nebylo lze zjistit, zda se točí :-). Jen modrá LED na desce (ne na case)
indikovala přítomnost Standby PWR.
   Teprve velmi pečlivá audioanalýza s uchem přiloženým těsně k boardu
prokázala, že po stisknutí napájecího tlačítka se deska velmi jemně rozpíská,
nejspíše nějaký měnič.
   Když jsem cvičně odpojil napájení disku (DVD mechaniku zatím nemám) a zkusil
opakovat akci, deska najela a běžela OK.
   Zkusil jsem celkem 3 disky, které mám doma, nenajede ani s jedním. Disk
zakoupený pro tento účel je z rodiny WD Caviar Green a má mít spotřebu 5.4 W.
Při rozběhu si dovedu představit i více, ale to by snad měl alespoň krátkodobě
ten zdroj vydržet, jinak netuším, k čemu tam je :-). Pokud již deska běžela a
připojil jsem napájení disku "za letu" (koneckonců SATA by to měla zvládat),
okamžitě zemřela a znovu zapnout šla až po úplném odpojení napájení.
   Nikde v manuálu není (nenašel jsem) uvedena specifikace toho napájecího
konektoru. Je tam uvedeno jen, že konektor lze do desky zasunout jen jedním
způsobem a že se nemá vyvíjet velká síla, když to nejde :-). Ale domnívám se,
že když má ten kablík 3 SATA konektory a já využil jen jeden, že by to snad
měl utáhnout ? Green disk, žádné CD... Je ale pravdou, že na té desce nevidím
žádné robustní tranzistory či IO po nějaký výkonovější měnič... Tak nevím, co
to je zase za švindl. Nebo je deska vadná ? Máte s tím nějaké zkušenosti ?

Zdraví Pavel.