Japonsko

Sobota Březen 19 18:40:54 CET 2011

Pokud jde o havarie reaktoru, neni problem "sekundarni" radioaktivita,
problem je, ze do okoli se rozhazi radioaktivni latky z reaktoru.
Pokud se budeme bavit o havarii , kdy z aktivni zony skutecne zacne
masivne litat jeho obsah. Pujde z dlouhodobeho hledisk a zamoreni
- celsiem 137 tento izotop ma polocas rozpadu cca 30 let a jde o cisty
beta zaric,aby toho nebylo dost tak se rozpada na 137Ba s polocasem
rozpadu cca 2 minuty a to je gama zaric.
- celsium 134 beta zaric s polocasem cca 2 roky
- stroncium 80 - beta cc 29let
malem bych zapomnel, velice oblibeny
- jod 131 ma polocas rozpadu sice jen 8 dni, ale je velmi dodre
prijiman organismem, kde se rozpada beta na Xe a ten pak gama nekam
dal.
 Takze lze rici, ze kdyz zamorime okoli elektrarny tak zamoreni klesne
na polovinu kazdych 30 let :-)

K jaderne bombe.
Pri vybuchu dojde k produkci zareni a zaricu . Z hlediska zareni je
rozhodujici zareni gama, ktere jako jedine ma daleky dosah. Zareni se
neskladuje tedy je vyprodukovano a jako svetlo leti zde je tedy
dulezite nenechat se osvitit, tedy v okamziku vybuchu byt za necim co
ho neprosviti, barak moc nepomuze, ale lepsi nez dratem do oka, zhruba
plati, ze 6.5cm betonu ma na gama zareni stejny stinici efekt jako 1cm
olova. Gama je defakto foton s vysokou energii, proto se chova jako
svetlo.
Alfa zareni ma dosah radove do m , beta do 10m , cili pri jadernem
vybuchu v okamziku vybuchu nezajimave.
Pri vybuchu ale vzniknou zarce, tedy to cemu rikate radioaktivni
prach, ty produkuji alfa, beta a gama se zpozdenim tak jak se
rozpadaji viz reaktor., ty s nejakym zpozdenim zacnou padat z oblohy a
padaji vam na hlavu , dychate je atd. alfa zaric sice v tele dozari
jen par desetin mm, ale kdyz jej mate v plicich...
Clovek pripraveny na jaderny utok ma sklep plynovou masku, lehky
protiradiacni oblek a rusky vrtulnik z sedesatych let.  Kdyz nad nim
leti gama zareni je zalezly ve sklepe kde obleka prtiradiacni oblek a
masku. po preletu zareni startuje helikopteru ( ty ruske z 60 let
nemaji skoro zadnou  elektroniku a letaji skoro na vsechno ) a odleta
mimo oblast spadu, kde svlekne zamoreny oblek a je vysmaty :-)

Martin