Proc zesilovac chrci pri spojeni IN a GND?

Pátek Březen 18 20:00:27 CET 2011

Přátelé, upravoval jsem teď aktivní reproduktory Redstar RS-213,
takový trochu větší bedny k PC (alespoň se jako reproduktory k PC
prodávaly před pár lety) a narazil jsem na jev, kterému nerozumím.
Uvnitř jsou dvě DPS, na jedné je výkonový zesilovač společně se
zdrojem ((pro výkonovou část jen usměrněné a vyfiltrované napětí,
napájení je symetrické) a na druhé je přijímač dálkového ovládání a
další pomocné obvody. Jako koncové stupně jsou tam tranzistory.
Ovládání hlasitosti bylo původně tlačítky nebo přes DO, chtěl jsem to
předělat na potenciometr a tady jsem narazil na problém - když jsem to
zadrátoval a šel zkusit, tak při dojetí potenciometru na spodní konec,
tj. na GND, začalo v reproduktorech chrčet a bručet. Při pokusech jsem
zjistil, že to opravdu dělá spojení IN a GND té desky výkonového
zesilovače. Nakonec jsem si poradil, potenciometr 100k jsem podložil
odpory 470R, takže už mi to při minimální hlasitosti nechrčí. Ale
zajímalo by mě, proč to dělalo?

BTW z těch repráků by praví hifisti dostali husí kůži, podle mě sice
hrajou pěkně (jsou dvoupásmové, bedny jsou z dřevotřísky, basák má
aspoň 15 cm v průměru), ale určitě to není hi-tech, hlavně je vlastně
akusticky každá bedna jiná, protože jedna má v sobě jen repráky, druhá
i trafo a DPS. Provedení těch desek taky není nic extra, prostě
masovka z fabriky. Taky jsem tam opravoval poddimenzovaný stabilizátor
napětí, což byla zenerka a tranzistor velikosti BC546, který
samozřejmě shořel, tak jsem tam 7812, který se oproti původnímu řešení
uchladí i bez chladiče. Další můj tunning byl ve zpoždění připojení
výstupu zesilovače na repráky přes relé, hádáte správně, slušně v tom
po zapnutí lupalo.

Pavel Kadečka