Japonsko

Havran Jiří jiri.havran na cez.cz
Čtvrtek Březen 17 03:35:37 CET 2011

Toz se pokusim neco nadatlovat. Nebojte, nebude to dlouhe, nerad pisu.
V tuto chvili neco strucne o TTD a technice.
EDU - 4 bloky VVER 440, tedy 4x440MW el. I kdyz to uz take neni pravda. Probihaji rekostrukce s cilem dosahnout 4x500MW. V tuto chvili je na tomto vykonu 4. blok. Ale o tom pozdeji.

Kazdy reaktor zivi 2 turboalternatory 220MW. To vse je rozdeleno na 2 dvoubloky. O primaru moc psat nebudu, znam ho jen z obrazku :-).
Sekundar: v kazde ze 2 strojoven jsou tedy 4 turbosoustroji podelne. Kazdy turbogenerator je umisten ve "futralu", ktery predstavuje hlukotepelnou izolaci. Duverne se mu rika autobus. Za provozu neni problem do autobusu vlezt. Vlastne vejit, jsou tam normalni dvere.
Hluk u turbiny: no, ramus to je, ale ne bolestivy. Jak to popsat?, normalne na strojovne lze s mensimi obtizemi telefonovat. Ovsem nikoliv GSM. Pouze firemni mobilni sit s mensim vykonem. Mobily musi byt v techto prostorach OFF. V minulosti odstavil komunikujici mobil jednu masinu. Zapusobila ochrana turbiny od vf zareni z mobilu. Proste se to na to svedlo...
Ale toto vse je stejne jako na klasice. Snad jen, ze kazda masina ma sve zenske jmeno jeste od skodovaku z vystavby :-)
Turbina ma dva dily, nizkotlak a vysokotlak. Para cca 258 st.C, 4.6 MPa. Proti klasice velmi bidna para.
Generator: stator chlazen demi vodou, rotor vodikem, napeti 15kV, otacky 3000 - tedy jednopol.
Proud ide pres generatorovy vypinac zapouzdrenymi vodici rovnou na trafo 400kV.

Neco malo o primaru. Popisovat pricipy, stepnou reakci je asi zbytecne.
Reaktor ma tedy 6 smycek, 6 cirkulacnich cerpadel, 6 parogeneratoru. Tlak chladiva 12.25MPa. Teplota chladiva na vstupu do reaktoru je cca 265st.C, ohrev je 29.2 az 29.8 podle stupne rekostrukce bloku. Prutok jednim cerpadlem je kolem 60m3/hod.
Reaktor je moderovany i chlazeny vodou. Pridana kyselina borita slouzi pro dlouhodobou regulaci reaktivity. Mam pocit, ze po vymene paliva se zacina najizdet s koncentraci cca 7g/kg a ve finale se jede s cistou vodou a s tycema zcela nahore.
Palivo: 312 palivovych kazet + 37 regulacnich. Palivova kazeta je setiuhelnikoveho profilu s rozmerem 144mm (jako na klic) a delkou cca 3m. Uvnitr jsou distancni mrizky a v nich je nastrkano 126 palivovych proutku s rastrem 25mm. Material kazety i obal proutku je zirkaloy. Slitina zirkonia a tusim hliniku. Zirkon pro malou abrobci neutronu. V proutku uz jsou umisteny jednotlive "tablety" paliva, oxidu uranu s obohacenim od 3 do 5 proc. U235.
Dnes pouzivame tzv. profilovane palivo. Tj. v jedne kazete mohou byt proutky z ruznym obohacenim.
Kam se co umisti to uz resi kolegove z reakt. fyziky.
Regulacni kazety maji dve casti. Spodni palivovou a horni z borove oceli. Tudiz je temer 2x delsi. Bor pro svou velkou absrpci neutronu. S regulacnimi kazetami hybe stejnosmerny motor.

A priste neco havarijnich systemech, o chladivu, o aktivite primaru.

S pozdravem Raven