Pastva pro autohifisty :-)

balu@home daniel.valuch na orange.fr
Středa Březen 16 23:23:14 CET 2011

impozantne nie, povedal by "impresivne" :-)

Cely ten system sluzi na filtrovanie vysokeho impulzneho prikonu v
komplexe injektorov PS. PS ma cyklus dlhy 2.4 sekundy a prikon sa v
ramci tohoto pulzu meni od nuly do takmer 100MVA (60MW), pricom stredna
hodnota je len okolo 5MW.

Zataz predstavuju vsetky hlavne magnety v PS, ktore su zapojene do
serie, spolu 0.9H 0.32Ω. Pracovny prud pocas 2.4s cyklu 50A az 6kA,
napajacie napatie od +10kV pri nabehu do -10kV pri extrakcii energie.

Energetici takyto charakter odberu z pochopitelnych dovodov nemaju velmi
v laske, svetla by blikali este v Parizi. Ked sme minule spominali
lietadlove lode, PS ma rovnaky odber ako keby sa kazde 2 sekundy
rozbiehalo a zastavilo 10 TGV vlakov naraz.

Od 60-tych rokov tam bezal motorgenerator s 80 tonovym rotorom ktory sa
tocil 1000/min pohanany ca. 5MW motorom, pisali ze sa pocas cyklu
zotrvacnik spomali a rozbehne o niekolko percent.

http://cdsweb.cern.ch/record/955079/files/bul-pho-2006-014.jpg
http://mediaarchive.cern.ch/MediaArchive/Photo/Public/2002/0201010/0201010_01/0201010_01-A4-at-144-dpi.jpg
http://mediaarchive.cern.ch/MediaArchive/Photo/Public/2002/0201010/0201010_03/0201010_03-A4-at-144-dpi.jpg

Tento stroj bezal nonstop takmer 50 rokov a planovalo sa nahradit ho
niecim nerotacnym. Cely proces urychlila kriza z pred par rokov kedy sa
pri zimnej udrzbe nasli kusy izolacie na vzduchovych filtroch. To bola
velka kriza. Zistilo sa ze (nastastie) sa zacal rozpadavat rotor, ktory
bolo mozne nechat nanovo vyrobit v horizonte asi pol roka.

http://cdsweb.cern.ch/record/955079/files/bul-pho-2006-014_01.jpg

PS bezalo na znizeny vykon ale nakoniec sa to podarilo ustat. Keby sa
zacal rozpadavat stator tak by to bol prieser ako rampa, lebo stator uz
Siemens nevedel vyrobit novy a 100MW generator nie je zrovna standardna
skladova polozka, aj ked u Petra Zahradnika sa asi nepytali. Ale on by
nam ho asi aj tak nepredal lebo nas nema zavedenych v SAPe :-)))

Toto urychlilo vyvoj noveho netociveho systemu. Nic podobnej velkosti
neexistovalo takze sa robil pomerne rozsiahly vyskum a vyvoj v
spolupraci s priemyslom. Konecne rozhodnutie padlo pre uchovanie energie
v kondenzatoroch. Cely system pulzuje raz za sekundu a musi mat
zivotnost desiatky rokov, radovo stovky milionov pulzov. Bohuzial bezne
nizkonapatove elektrolyticke kondenzatory tolko nabijacich/vybijacich
cyklov nezvladaju, tak sa muselo siahnut po specialnych vysokonapatovych
kondenzatoroch, konkretne 6 kontajnerov po 60 tonach :-) K nim su
pripojene modularne AC/DC a DC/DC menice tiez v kontajneroch.

http://cdsweb.cern.ch/record/1261367?ln=en

V priemysle je to vobec prva aplikacia konverzie energie v takejto
mierke. Pouzivaju sa VVN menice na prenos HVDC, pouzivaju sa
nizkonapatove menice pre motory/UPS, ale kombinacia stredne vysokeho
napatia a obrovskych impulznych prudov/vykonov je v priemysle uplne nova.

Tu je k tomu nejake citanie
http://cdsweb.cern.ch/record/1254296/files/CERN-ATS-2010-023.pdf

Tak uvidime ako to bude fungovat :-)

b.