Japonsko

Všechno je to dané Carnotovým cyklem - rozdílem teplot. Když budu topit
tepelným čerpadlem voda-voda s topným faktorem 5 a elektriku beru z
uhelné elektrárny, dostanu asi tolik tepla, jako kdybych to uhlí pálil
doma. S TČ vzduch-voda na tom budu podstatně hůř. Při výrobě elektriky
můžu páru přehřát na 400 stupňů 50 MPa a dostanu účinnost možná 22%.
Když použiju plynový spalovací motor, využiju teplotu hoření a účinnost
tam bude lepší. Někde tu kogeneraci v kotelnách mají. Fluidní spalování
a využití rychlosti spalin je ještě účinnější. Ale jde o to, kolik to
stojí, kolik stojí třeba údržba plynového motoru - jakou má životnost.
Pro rodinný barák to určitě není to pravé, pro velkou kotelnu snad...
Pokud to někdo bude dotovat, dopadneme jako s fotovoltaikou. Všechno se
musí dělat rozumně. Odpadní teplo se nedá tahat moc daleko, má to velké
ztráty.
Anděl