bleskojistka

Neděle Březen 13 12:24:29 CET 2011

Dobrý den,
máte nějaké zkušenosti s bleskojistkama? Trochu jsem si hrál s SGO70
http://www.leutron.de/uploads/tx_leutronpdb/472117_472213_SGO_70___SGO_350_21.12.06dt_en_02.pdf
měřil jsem dobu za kterou zapálí. Mám na to zdroj, C=300uF, L=10uH,
R=1Ohm. Vlna má cca 10/80us a max. proud cca 250A.
Výrobce udává závislost zapalovacího napětí na strmosti nárůstu a udává
podezřele širokou toleranci. Mě víc zajímala závislost doby zapálení na
napětí.
Zapalovací napětí má být 80 až 120V, při 120V zapálí zcela náhodně za
dobu 1 až 30ms. Pokud je doba od posledního zapálení pod 10s, doba
ionizace se sníží až na 0,5ms
Až do 200V se doba zapálení pomalu snižuje, při 200V jsem naměřil 10us
až 4ms při pauze 1 minuta a 20 až 200us při pauze 10s.
Při 350V už je doba zapálení docela stabilní cca 1us.

Proč jsou doby zapálení tak rozházené? Bleskojistka neobsahuje
radioaktivní látky, je možné že při menším napětí čeká na průlet nějaké
kosmické částice?

Jo a málem se mi jí povedlo zničit. Bleskojistka, která snese 100KA, při
připojení 1uF a přes 22KOhm na zdroj po cca 10 periodách sepla a po
poklepu sice rozepla, ale měla svod. Po pár rázech 250A přes indukčnost
zase svod zmizel. Takže bleskojistka asi potřebuje omezit di/dt (v
datasheetu se o tom taktně mlčí) jinak se nejspíš výboj nerozšíří do
plochy a v jednom bodu se udělá škvarek. Ta mezera je prý velmi malá.
Anděl