32-LFCSP jde to osadit rucne?

Rollfree rollfree na volny.cz
Pátek Březen 4 23:47:08 CET 2011

Diky za vsechny informace.
Zkusim udelat par pokusu. Jednak zmerim rychlost nabehu trouby,
kterou mam k dipozici. Pak zkusim spachat nejaky regulator
k elektrickemu varici, ten by se nakonec dal pouzit jak k vlastnimu
pretaveni, tak pripadne jen k predehrevu.
Pokud kontaktni predehrev nebude dobre fungovat, tak nakonec
by se to melo dat celkam snadno udelat z tech lacinych halogenovych
topitek, ktere jsou v kazdem marketu.

rollfree

From: "Petr Zahradnik" <clexpert na clexpert.cz>
To: "HW-news" <hw-list na list.hw.cz>
Sent: Friday, March 04, 2011 9:02 PM
Subject: Re: 32-LFCSP jde to osadit rucne?

Původní zpráva ze dne 4.3.2011 od Rollfree:

> To je docela cenna informace, ze ani 2 kW nestaci u vetsi trouby na
> pozadovany nabeh. Takze jit radeji nejake dost male a dat si pozor
> na prikon.

Hlavně pokud nechceš, aby se to ohřívalo sáláním. Rozumíš, když zapneš
na plné koule topnou spirálu a pod ní dáš desku, tak to půjde nahoru
rychle, ale sáláním, ne ohřevem od horkého vzduchu.

> Vtipny napad je to pouziti topinkovace. Zkusim na webu nekde najit.
> I kdyz bych rekl, ze alespon ty plastaky jsou delane na to, ze je to
> nad topnymi elementy otevrene a pri polozeni ty plasty potecou.

Už nevím, kde to je, ale ten chlápek tam psal, že často cestuje a po
cestě potřebuje reflow, tak to udělal z topinkovače, protože je malý a
snadno si ho vozí s sebou :-)

> No, myslel jsem, jestli je problem +-20% nebo je problem treba az
> +200%/-50%.

Planžeta pro nanášení pasty se dělá obvykle z plechu 0,15 až 0,2 mm.
Tak si snadno představíš, kolik té pasty tam má být. Není to mnoho, je
to docela málo pasty. Když nanášiš ručně stříkačkou, tak tam toho
dáváš daleko víc jako hroudu.

Všimni si, jak vypadá profi plošný spoj, kolik je tam pasty, a jak
vypadá domácí plošňák dělaný přetavením. Rozdíl v množství je
viditelný na první pohled.

Jen pro porovnání, ten můj první pokus na fotkách, které jsem dnes
posílal, byl z plechu tlustého 0,3 mm. Což bylo opravdu moc. Ten plech
nebyl určený pro planžety, já jsem to s ním vyloženě zkoušel. Za prvé
se to hůř leptalo, čím je materiál tlustější, tím to pak jde zešikma,
za druhé té pasty pak bylo příliš.

Ale o to tehdy nešlo, ten pokus se povedl a byl jsem velmi spokojený,
protože prokázal, že dobře nanesu rezist, trefím se proti sobě (leptá
se z obou stran a musíš se trefit) a prostě vznikne to, co vzniknout
má. Teď už mám pochopitelně ten správný plech o tloušťce 0,15 mm,
takže planžeta vypadá dokonale. I když tedy já planžety stejně
nedělám, spíš mi jde vždycky o to, že jsem schopný ji udělat, kdykoliv
budu chtít.

> Dik za ty zkusenosti z praxe.

Pokud chceš, aby došlo k efektu, kdy se ti integráč vyrovná na pady,
musíš pochopitelně foukat na všechny nohy, k tomu se používají
potřebné nástavce. Když budeš tenkým proudem jezdit kolem dokola sem a
tam, k potřebnému efektu nedojde.

Mimochodem, u pájecí pasty jde opravdu o ten pájecí profil. Samozřejmě
můžeš vzít horký vzduch, desku položit na nehořlavou podložku a hulit
to na integráč, dokud se nezapájí. Brzo ale zjistíš, že to není
dokonalé. Pájecí parofil má několik fází, které horkovzduchem v ruce
moc dobře neuděláš.

Základem je spodní předehřev, kterým nahřeješ celou desku. To je velmi
důležité, protože když bude deska studená, spoj se bude špatně
prohřívat a než přetavíš pastu, integráč odkouříš. A když ne, tak
hodně je to pak vidět na žlutých elektrolytech :-)))

Jakmile máš desku nahřátou, můžeš začít foukat vzduch, ale hlavně
nejdrívě musí dojít k aktivaci tavidla, tj. ne to hned hulit na plný
kotel. Chvíli trvá, než se tavidlo aktivuje, tam je plochá fáze
(konstantní teplota). Teprve potom je možné zahulit na přetavovací
teplotu a dokončit přetavení pasty, což už je krátká teplotní špička.
Následně pak teplotu snižovat, ne až tak strmě, tj. tady zase
zafunguje spodní předehřev.

Petr Zahradník, počítačový expert

Petr Zahradník, Computer Laboratory
Obvodová 740/14, 400 07 Ústí nad Labem
telefony: 910 256 000, 910 80 60 40, 475 501 627, mobil: 602 409 601