Domaci "kino"

Tomáš Vymětal vymetalt na gmail.com
Čtvrtek Červen 16 15:57:39 CEST 2011

Když jsme kupovali telku, udělal jsem si takovej seznam, co zjišťovat,
abych se vyhnul opětovnýmu zklamání, jeden známej se pak ptal, tak jsem
ho přepracoval do čtitelné formy. Každopádně bod číslo jedna je nevěřit
letákům, ale vyzkoušet si kousek někde na kšeftě nebo u někoho, co ho má.

Predne obrazky. Je otazka, jestli se vubec bude pouzivat na prohlizeni
fotek, ale sem tam se stane, ze nekdo prijde s fotkama na flashce a chce
to projit. Mimo formatu je otazka hlavne na ovladani - jak se telka
chova se stovkami fotek, jestli je lze nejak preskakovat (setkal jsem se
s typem, kde kdyz chcete videt 200. fotku, tak je potreba 199x zmacknout
sipku vpravo). Pak taky, jak se chova pri nestandardnich rozlisenich,
jestli umi slideshow a ma k nemu nejake nastaveni. A pak hlavne formaty.
I kdyz dnes fotaky v drtive vetsine ukladaji jpg, nektere televize se
neznaji k pripone jpeg, takze pozor na to. Jinak by mohla zvladat png,
bmp (s RLE i bez), gif (i animovany) a tiff. Vyzkousel bych nejakou
hires fotku (radove 20Mpix), nejakou vysoce barevnou a pak ruzne screeny
pro testovani digitalnich fotaku co barevnosti a spojitosti sceny.

Taky by mela zvladat delat s hudbou. MP3 je samozrejmost, otestoval bych
nizky bitrate (32-40), stejne jako vysoky, ale hlavne variable. Wma
nezvladla zadna, kde jsem zkousel, stejne tak ogg nebo wav. U hudby,
stejne jako audia pri sledovani videa je moznost, ze by telka mohla umet
parovat mobilni bt handfree (idealne vic najednou).

Video jsem si nechal nakonec, protoze tato cast bude nejobsahlejsi. Je
otazka, co za formaty se budou prehravat - vetsina sosnutyho materialu
je dneska DivX, XviD a h264 (mkv), nicmene ruzne verze, takze pro
odzkouseni je potreba vzit nejlepe nejstarsi a nejnovejsi. Rozhodne bych
k tem vyzadovanym pridal kodek videa, ktery vyuziva fotak, i kdyz i tam
se situace celkem stabilizuje. Z tech exotickych pak 3gp, rm, rmvb, mpg,
mpeg, mp4, mov, wmv, asf, flv. Mpeg2 je asi nejpodporovanejsi standard,
ale zkusit jej asi neuskodi. Sranda prichazi se zvukem, treba vetsina
televizi LG nezvlada DTS, ktery se pouziva u vetsiny HD ripu. U HD jeste
doporucuji hlavne vyzkouset videa s velkym datovym tokem (radove 20 nebo
i 40 Mbps (třeba Samsung.Demo.Oceanic.Life.x264.1080p.40Mbps.mkv)),
nektere telky nejsou staveny na vykon, takze todle je uplne rozebere.
Podobnyho vysledku se da dopracovat s videem, co ma hodne detailu,
potazmo rychle je strida mezi screeny. Dalsi vec je limit velikosti
souboru, ta, co jsme brali, v manualu pise, ze maximum je 30GB, nechapu
sice proc, ale je otazka kam se ripy za par let pohnou a jestli toto
nebude standard. Dalsi kapitolou jsou titulky. Je potreba vyzkouset
cestinu, ruzne formaty (dneska asi jen srt a sub), pripadne specialni
tagy, pokud se bude sledovat neco, kde se pouzivaji. Idealne by mela
telka zvladat standardni nastaveni jako velikost, barvu a umisteni.

Televize bude mit pravdepodobne nejaky vstup, nejcasteji je to USB, pak
je otazka, co zvladne pripojit. Nektere televize maji omezeni na
velikost partice nebo filesystem, jine zvladnou napajet jen flashku, s
diskem (bez vlastniho napajeni) si neporadi. A jeste doporucuji
vyzkouset prochazeni adresarove struktury, kdyz je na disku 300 filmu,
prochazet je sipkama po jednom bude asi dost opruz (podobne jako u fotek).

Jinak doporucuji nastudovat zpusob a moznosti updatovani firmwaru. Ta
nase pise, ze se updatuje sama kodem vkladanym do digitalniho vysilani
nekterych programu, bohuzel za ten rok se nam nepodarilo zjistit ktere
to maji byt. Nektere televize dokonce nabizi dva tunery, ten druhy pro
vystup pro nahravani, pripadne primo umi ukladani v mpeg2 formatu na
externi zarizeni.

Na prodejnach je to dement vedle druhyho, prodavaji full hd kousky a
pousti na tom analogove vysilani a to jeste rozladene, a lidem tvrdi,
jak to nema krasny obraz. Pokud skutecne se stestim nenarazis na
cloveka, kterej se jen nesnazi lhat a prodat, jedina moznost jsou dve
hodinky priprav flashky nebo disku a pak dojit na prodejnu at nejakou
vyberou, kterou by si sami koupili a at jdou prudit jinam. Vyzkousis si
co ta telka umi a zvolis sam, ne podle toho, co prodejci nakecaji.

Porad rikam, ze obchodnik nemuze nikdy dobre poradit, jelikoz jde v jeho
pripade o stret zajmu. Co se tyce toho vzorku, stravil jsem nad tim fakt
necely dve hodky, hires picy jsem vybrakoval z googlu po zadani
potrebnych parametru, hudebni soubory a videa z ruznyho bordelu na
disku. Co se tyce MKV, vetsina videi je s DTS, zbytek s AAC audio
streamem, takze rozhodne doporucuju oba. Jinak jako vzorek mi poslouzily
HD trailery. Na tech detailech a rychlych zmenach perfektne sedl trailer
Terminatora 4 (pekne to tam zrni a vetsina testovanych telek na tom mela
treba i pulsekundovy vypadky, pripadne hezky kostickovaly), nejvetsi
bitrate z tech par desitek, co jsem nahodne proklikal, mel Avatar. Co se
tyce cen, uznavam politiku, ze kdyz mi nabidne dostatecne kvalitni suzbu
a podporu, s cenou souhlasim, pokud je to tupej prodejce, koupit na
netu. Kazdopadne treba v Okay funguje manager, kterej o cenach v
prodejne rozhoduje sam (nemusi resit s nejakym centralnim vedenim),
takze par tisicek po dohode slevni .. my treba dostali k telce zdarma
vysavac (resp. vysavac za plno, slevil z telky cenu vysavace), kolega
mel na netu vyhlidlou jednu Sonku, ale nemeli konkretni typ, ale jen o
radu vetsi, tak aby se ji zbavili a neco prodali, dali mu ji asi o sest
tisic niz v cene te, co chtel. V elektronice je dneska pretlak a velka
konkurence, takze vetsina obchodniku bere radsi blbej kseft, nez zadnej.

Jinak nektery telky maji docela problem s resizovanim na hd rozliseni.
Nektery formaty treba nejsou ve firmwaru prohnany resizem, takze videa
jde sledovat jen s rameckem. U jinych treba dochazi k tomu, ze se snazi
dopocitavat zbytek, nicmene ne ve vsech pripadech to byl uspech.
Napriklad jsem tam jen pro zajimavost upnul scenku ze Simpsnu ve 192x144
v MPG, kterej uz je i tak aproximovanej. Misto toho, aby to telka
zobrazila aspon jako kostky, rozhodla se dopocitat a byl z toho uplnej hnus.

Třeba to pomůže nebo inspiruje.. GL

T.V.