[OT] Instalace Windows Vista

Středa Červen 15 11:28:00 CEST 2011

Tak to mám za sebou. Doteď jsem se vistám zdařile vyhýbal, doma mám
jen XP, v práci taky (i když NB byl asi s vistama, soudě dle samolepky
a ajťáci udělali nějakej downgrade), holt poměrně starý stroje. Ale
moje švagrová (asi dvacetiletá holka) mi přinesla notebook Asus
(KA50AB), abych se na něj podíval, že je nějakej pomalej. Tak jsem
chvíli dumal, z čeho to přeinstaluju, protože CDčka mi k tomu žádný
nedala, pak jsem zjistil, že tam je nějaká recovery partition. Chtěl
jsem ještě vytvořit recovery DVD (kdyby někdy kleknul harddisk), to by
mělo jít, kdyby ovšem na ploše byla ikona "Asus AI recovery burner" -
nebylo tam nic. Po chvíli hlednání na netu jsem ten program našel,
nainstaloval a vytvořil napálil tři DVDčka.

Pak jsem začal s vlastní instalací, to trvalo věčnost, ale podařilo
se. Vzhledem k tomu, že wokna se tak dostaly do stavu jako před dvěma
lety (asi tak starej je ten nb), chtěl jsem je nechat zaktualizovat.
To je u WV činnost na dlouhé zimní večery, stahujou se stovky MB, což
sice trvá (mám jen asi 3Mbit připojení k internetu), ale ne tak dlouho
jako vlastní instalace. Taky nechápu, proč se nemůže nainstalovat
všechno najednou, protože když Windows Update najde 98 aktualizací o
velikosti 900MB a za několik hodin se tyto nainstalujou, tak po
restartu woken Windows Update najde dalších 40 aktualizací o velikosti
400 MB a tyto se opět několik hodin musí instalovat. Do toho se taky
občas stahování aktualizací hryzne, prostě se ta housenka s procenty
nějak podezřele dlouho nehýbe, přestože LED harddisku furt bliká a
vlastní visty kouslý nejsou. Pak se občas nějaká instalace aktualizací
nezdaří, ale nakonec se dílo podařilo a visty byly už včetně
servispacku 1. Pak se začal stahovat přes windows update servicepack
2, nicméně opět to nějak nebralo konce, tak jsem ho stáh samostatně a
nainstaloval až pak.

Pak jsem chtěl přesunout výchozí složku "Dokumenty" na D:, až se
příště budu mořit s přeinstalací, abych nemusel nejdřív kopírovat data
z C:. Bohužel ve vistách nejsou "dokumenty" jako v XP, ale musela by
se přesunout celá složka "C:\Users\jméno uživatele", což nejde, resp.
nejde jednoduše. V ní jsou totiž kromě složky dokumenty i složky
hudba, filmy, obrázky, oblíbené položky a další složky, které v XP
byly v "dokumenty / my documents". Nejjednodušší je asi přesunout
(resp. "změnit umístění") jednotlivě všechny složky někam na D: nebo
kam chcete.

Nakonec jsem se chvíli vztekal s touchpadem, protože nějak nefungovalo
skrolování, zatímco např. na Dellu nebo HP na to je určená pravá část
touchpadu, na tom Asusu se skrolování dělá tak, že po něm budete
šoupat dvěma prsty současně. No dobře, tak to soudruzi z Taiwanu
vymysleli takhle, ale kdyby aspoň to fungovalo :-( Zkusil jsem
stáhnout z asus.com aktuální ovladač touchpadu (= z roku 2009) a to
jsem si nasral do bot. Pro Windows Vista je to cizí neznámý software a
po každým restartu se zeptaly, jestli chci opravdu spustit EDTgui.exe,
což je zřejmě ovládací panel schovaný na liště vpravo dole. Přestože
jsem zaškrtnul "přiště se neptat" (nebo tak něco), visty se po dalším
restatu ptaly znova! Zkusil jsem ho odinstalovat přes ovládací panely
a přidat nebo ubrat programy resp. ve vistách to jsou "programy a
funkce". Nepomohlo! Ve vistách software i po odinstalaci žije dál?
Nakonec jsem použil obnovu systému na stav před instalací toho
zpropadenýho ovladače touchpadu, což naštěstí fungovalo a visty už
neotravujou s dotazem, jestli ho chci opravdu spustit...

...zato otravujou furt s podobnými dotazy u všech ostatních programů.
Tak jsem se dozvěděl o skvělé feature systému Windows Vista zvané User
Account Control (zkr. UAC), která je tak dobře vymyšlená, že ji prý
většina uživatelů raději vypne, protože to jsou právě ty nikdy
nekončící dotazy typu "opravdu chcete spustit program ...?" Prý ve
Windows 7 už to soudruzi z Microsoftu vylepšili, takže těch dotazů je
asi o 30% méně... Zatím jsem UAC nechal zaplý, protože švagrová není
žádný IT expert a předtím (před přeinstalací) to bylo zaplý, tak je na
to zvyklá. Ale být to můj počítač, vypnu to hned.

Zlatý Windows XP. Jen doufám, že jednou nebudu muset prohlásit "zlatý visty".

Pavel Kadečka