Aku z Lidlu

Koder Petr Koder.Petr na azd.cz
Pondělí Červen 13 10:42:55 CEST 2011

Vracim se timto k tematu. Vznesl jsem dotaz a take se na nej, snad alespon trochu objektivne, pokusim odpovedet.

Aku jsem koupil nekolik sad, ale nebylo po ruce dost drzaku, takze jsem testoval jednen nahodne vybrany akumulator AA z posledni akce v Lidlu. Na clanku je napis vyrobeno 2011/01.
Pro srovnani jsem take ze sady nahodne vybral jeden asi rok pouzivany (zhruba dva roky stary) akumulator Vapex instant. Tahle sada ma za sebou max 10 nabijecich cyklu. Provozovana byla v malem prirucnim fotaku.
Vim, ze to kvuli rozdilnemu stari aku neni uplne presne, ale chtel jsem alespon radove srovnani.

Nakonec jsem zvolil metodu mereni ustaleneho nabijecího proudu za sniženeho napeti. Predpokladam, ze svodovy proud (mira samovybijeni) s timto udrzovacim nabijecim proudem koresponduje.

Ubastlil jsem si zdroj s LM317, ktery dava na vystupu napeti 1,36V. Oba akumulátory jsou k tomuto zdroji pripojene pres seriovy snimaci a vyvazovaci odpor 10ohm.
Mereni zacalo tim, ze jsem oba akumulatory nabijel zhruba 15 hodin proudem odpovidajicim 1/10 udavane kapacity. Takto nabite akumulatory jsem pripojil k ubastlenemu zdroji 1,36V. Ten akumulatory nejdrive vybijel na nastavene napeti. Po case se proud ustalil a zdroj hradil svodovy proud akumulatoru.
Prubeh byl nasledujici:
                        proud [mA]
        cas     nova lidl       vapex instant
7.6.11 8:34             0,12    0,42
7.6.11 13:00    0,27    0,54
7.6.11 15:00    0,3     0,56
7.6.11 16:00    0,32    0,57
8.6.11 9:15             0,6     0,84
8.6.11 13:00    0,64    0,89
8.6.11 15:00    0,63    0,89
10.6.11 9:30    0,71    1,09
10.6.11 12:30   0,7     1,09
10.6.11 14:45   0,69    1,09
13.6.11 10:00   0,67    1,21

Pokud si to date do grafu, je patrne ze proud uz moc neporoste.

A zaver? Podle meho maji akumulatory z Lidlu opravdu snizene samovybijeni. Tedy alespon nizsi, nez starsi aku s deklarovanym nizkym samovybijenim (prednabity).

Petr