OT Re: Chiptuning Box

HW CNCnet.info hwnews na cncnet.info
Úterý Červen 7 21:16:24 CEST 2011


To je presne o tom. Cim jdete na vyssi litrove vykony tim jsou zaroven 
vyssi pracovni tlaky a teploty (nijak jinak se vykon zvysit neda) a tim 
jsou kladeny uplne jine naroky na cely motor. Problem treba u kliky muze 
byt v tom, ze tezka klika ma kriticke otacky tak nestastne, ze se proste 
dalsi vykon zacne ztracet jen tim, ze zacne kmitat.

Pred 20 lety jsem mel naslapnuto vcelku dobre jezdit rychlostni modely 
kategorie F1 - V6.5 (motor o objemu 6.5ccm) - zavod kolem rovnostranneho 
trojuhelniku s hranou 30m s tim, ze v polovine se toci obrat o 180st:
http://www.youtube.com/watch?v=4Towzq7h94E
tohle je ale elektrika, ale u spalovaku je u toho jeste hodne slusnej 
rev a coud

Kdyz jsem zacinal jezdit tak jsem tech teoretickych 180m jezdil za 26s. 
Nadrz 350ml metylu (klasicke NAVIGA palivo 80% metyl zbytek olej) 
vydrzela 30 minut jezdeni.

Po dvou letech ladeni motoru, vejfuku a desitkach hodin u rybnika 
jezdenim do zblbnuti, jsem se dostal na casy kolem 18s. Vykon motoru byl 
cca 2kW pri 18.000rpm a nadrz vydrzela pouze 8 minut jizdy.

Vyladeni cele soustavy je neustale hledani co a jak predelat. Napriklad 
pri urcitem zvyseni vykonu zacaly horet a propalovat se silikonove 
hadice na vejfuku - 3mm silne hadice prohorely ve spojich behem nekolika 
sekund - prestoze vyfukove kanal a koleno bylo chlazeno vodou. Museli 
jsme prejit na teflonove hadice a i ty meli zivotnost v minutach - 
nakonec jsme na ne zavedli vystup chladici vody aby je smacel.

Takze moznosti jak zvysovat vykony motoru jsou a neni to az takovy 
problem. Problem je vzdy jen zivotnost, spolehlivost a naklady na provoz:
http://www.cncnet.info/gallery.php?modul=gallery&akce=galerie_ukaz&galerie_id=9
nekdy ji budu muset navrcet

-- 
S pozdravem
======================================================================
Radek Vicek
======================================================================
http://www.cncnet.info - problematika CNC a automatizace
http://www.jakjevenku.info - webová meteostanice

Dne 7.6.2011 17:39, Peter Bošnák napsal(a):
>> Jezdim do Anglie na vystavu replik supersportu a nekdy je az zaracne
>> kolik se da z obycejneho motoru (nikoliv zamerne snizeneho vykonu)
>> upravani dostat.
>
> Okrem možnosti elektronického tuningu sa už strašne dávno upravovali
> motory na vyšší výkon mechanickými úpravami. Mal som možnosť porovnať v
> Miláne pred rokmi u firmy, ktorá sa zaoberala tuningom, upravený kľukový
> hriadeľ z nejakého amerického motora s originálom. Upravený bol
> sústružením a frézovaním odľahčený na polovičnú váhu, samozrejme bez
> toho, aby sa znížila jeho pevnosť a ostatné vlastnosti. Bolo mi
> vysvetlené, že pôvodný výrobca prispôsobuje výrobky svojim
> technologickým možnostiam a podobné úpravy by podstatne zvýšili cenu
> motora. Okrem toho samozrejme upravili podobným spôsobom aj ostatné
> časti , ojnice, blok motora a iné. Také motory sa ešte potom dolaďovali
> aby dosahovali až dvojnásobný výkon a predávali aj za štvornásobnú cenu
> firmám, ktoré ich montovali do závodných áut.
>
>
> _______________________________________________
> HW-list mailing list - sponsored by www.HW.cz
> Hw-list na list.hw.cz
> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>


Další informace o konferenci Hw-list