vyroba elektriny v dalekych krajinach

Jan Waclawek konfera na efton.sk
Čtvrtek Červen 2 11:26:33 CEST 2011

Volne nadviazem na temu rusenia jadrovych elektrarni.

Navonok to vyzera, ze vyrabat elektrinu v dalekych krajinach je blbost, ale tych argumentov pribuda a zrejme tam je cast buducnosti energetiky pre najblizsich niekolko desiatok rokov (kym sa nerozchodia energeticke tokamaky ;-) )

Jednym z takych megaprojektov (okrem spominanych jadrovych elektrarni na Blizkom Vychode) je megasolar na Sahare. Ked sa clovek kukne na mapu, tak je to tak niekolko tisic kilometrov do Nemecka; to, ze cast je pod morom, je len ceresnicka na torte.

Dost sa v poslednom case hovorilo v suvislosti s energiou a zelenymi apod. o potrebe prepojenia celej Europy po obvode resp. napriec, to je vlastne podobna vzdialenost.

No a na wikipedii som nasiel, ze:
As of 1980, the longest cost-effective distance for DC electricity was 7,000 km (4,300 mi) (4,000 km (2,500 mi) for AC), although all present transmission lines are considerably shorter.

(aj s citaciou, ale ten zdroj som neskumal). Dalej, faktom je, ze od roku 1980 sa uz mierne pozmenil vyznam slova "cost effective", a da sa ocakavat, ze sa priebezne bude aj nadalej menit.

Takze najvyssi cas sa prestat hrat s drobotinou a  zacat sa ucit robit gigawattove menice... ;-)

wek