Rubidiový normál ( bylo Re: Jaký 10MHz přesný oscilátor? )

Kuba Jan honza.kuba na gmail.com
Středa Červen 1 15:59:48 CEST 2011

No ono to ale bere po cca 8 minutach uz jen 0,54A, az se to natopi , tak
je prikon neco malo prez 12W.  Ale kdyz je to studene, tak to proste
cucne 2,2A .
Kupoval jsem na e-bay , cena 32E + 4E postovne ( zasilano do nemecka -
do CZ je postovne 21E)  Sel jsem po cene, nechtel jsem za to utracet. A
nesedel popis co mel prodejce na webu.
Ted mometalne tam nejsou. Ale zas je tam spousta jinych, i kdyz o neco
malo drazsich. Tenhle model muj
http://www.thinksrs.com/products/PRS10.htm ma moznost nejakeho zaveseni
na GPS pro dosazeni lepsi dlouhodobe presnosti (1PPS IN)
Co se tyce te kontroly - zkousel jsem samozrejme testovat svoje
nadobicko. Citac je na 10MHz o 17Hz vedle (FC-2130U)
a staci otevrit okno a coura o dalsi 2-4 Hz. ( proste spotrebni model
citace za par korun)  Ono to neni moc ale na  10GHz to dela  17kHz.... :-(

Docela me prekvapil jeden OCXO co mam uz dlouho doma - stary cca 20 let.
( je to tenhle: http://jaku.ic.cz/xCXO/10MHz_OCX.jpg
- zde jeden HAM zapasi s merenim presneho f tohoto   OCXO pomoci DCF :
http://www.qsl.net/dl4yhf/dcf77_osc/    )
   Ja mam absolutni presnost je  - 0,2 Hz od normalu pri 23 st. Celsia
s tim, ze od -13 stupnu ( mrazak  min. neudelala ) az do 60 stupnu se to
hne jen  o +0,3 / -0,2 Hz!!!!!!!!
  Zajimave je take , jak u toho OCXO  pada se vzrustajici teplotou okoli
i spotreba modulu od cca 170mA pri -15 st Cels. do 92 mA pri 50 st Cels.
Tak uzasnou stabilitu na termostatovany oscilator s krystalem jsem
opravdu necekal . Nabeh do stabilniho kmitoctu trva cca 3 minuty. coz je
tretina oproti rubidiu .
Vedet, ze je to tak dobre, na ten rubidiovy normal bych se vyprdnul, ale
nemel jsem zase jak zjistit, ze je to tak dobre.....nemel jsem podle ceho.
  Takze do TRXu ( transverotu ) pujde tohle,  protoze to stabilitou
naprosto postacuje, spotrebou lepsi  a rubidiovy normal zustane doma u
citace.
Take mam nejake TCXO normaly kuchnute z ruznych vyrazenych zarizeni (
http://jaku.ic.cz/xCXO/XCXOs.jpg )
  a narazil jsem na dalsi zajimavy a stabilni kousek:
http://www.digchip.com/datasheets/parts/datasheet/537/QC6308-pdf.php
Mam celkem 3  ( jeden nefunkcni) a pri kontrole podle toho RB normalu je
to opet ( na TCXO) velmi dobre .
Absolutni presnost je - 1,1 Hz a stabilita kmitoctu pri zahrati nad
(lihovym kahanem) do doby, nez sem to neudrzel v ruce byla do  1-3 Hz
Pravda, bylo potreba nechat chvili prohrat celou krabicku, nez si to
"sedlo" a ohral se stejne Q i cidlo teploty uvnitr,  ale pri bezne
pomale zmene teploty to je OK.
Kdyz jsem koukal do toho datasheetu, tak  me zaujalo to " DIGITALLY
TEMPERATURE COMPENSATED"
Tak jsem jeden ( ten nefunkcni) otevrel a uvnitr procesor a pamet:
http://jaku.ic.cz/xCXO/TCXO_IO.jpg http://jaku.ic.cz/xCXO/TCXO_IO2.jpg
Neboli funguje to asi tak, ze v pameti je ulozena kalibracni krivka a v
zavislosti na teplote se doladuje oscilator. Vskutku velmi zajimave
reseni a zda se velmi ucinne.
Narozdil od teplotne ( analogove) kompenzovanych osc. bude tohle
jednodussi vyrobit, nebot kazdy sutr je jiny a kompenzace vyberem
kompenzacnich kapacit musi byt narocna.
Pomerne slusny je i OCXO z ceskeho BM citace, ostatne pouzivaji ho
HAMové i zde: http://www.ok2kkw.com/im3494.jpg
http://www.ok2kkw.com/mw2004.htm
ale je  vice teplotne zavisly, nez ta ctvercova rakvicka.
Kdyby nekdo chtel profi 6,4MHz OCXO ( tenhle
http://jaku.ic.cz/xCXO/6_4MHz.jpg ) tak mam nejake k dispozici. Me se
bohuzel s tim kmitoctem na nic nehodi. Odber  po natopeni do max.  150mA.
Napajeni 12V, stabilita je pri zmene teploty z 23 st na 60 st 0,3 Hz  (
spis lepsi )  Jako vec na cejchovani meraku pro domaci pouziti  to
urcite staci.

JaKub