LHC - jak se hleda Higgs

Daniel VALUCH daniel.valuch na orange.fr
Středa Červen 1 15:59:49 CEST 2011

este pre zaujimavost... Vcera sme trochu diskutovali problem rekonstrukcie zrazky z dat z detektora, ked sa zrazi viac ako 1+1 proton. Protony sa zrazia a vyletia
vsetky mozne castice, niektore sa rozpadnu este skor kym vobec dorazia na prve vrstvy snimacov polohy (pixely). Experimenty su stavane na to aby dokazali pri
nominalnej prevadzke LHC zaznamenavat zrazky az 20-tich protonov.
Vzdy ma fascinovalo ako dokazu z toho mnozstva bodov urobit obrazok na ktorom su jednotlivymi bodmi prelozene krivky. Pri zrazke 1-1 protonu trva rekonstrukcia
niekolko minut, pri zrazke radovo 10 protonov treba ca. 2GB pamati a niekolko hodin (pocul som aj udaje ako 24) a pre zrazky 30 protonov treba uz 30GB pamati, cas
tam preistotu neuvadzaju :-)
Je to celkom zaujimavy matematicky problem, ktoreho zlozitost asi rastie viac nez exponencialne s poctom zrazenych protonov.
b.