Jak skladovat gelovou olovenku?

RV vicek.radek na cpost.cz
Pátek Červenec 29 09:48:24 CEST 2011

Obycejny odpor neni zdroj konst. proudu. - je to jen omezeni maximalniho
proudu.

Jinak napajet baterii, ktera ma doporucene maximalni napeti kolem 15V ze
zdroje 18V (i mekkeho) je zverstvo. Svodovy proud baterie je velmi maly
- takze je zcela jiste, ze veskera energie se spotrebovava na plynovani
baterie - jen o tom nevite.
To ze je gelovka tolerantni (tedy spis ze se nic vizualne nedeje)
neznamena ze ji to nevadi.
V pripade LiXX byste skoncil s nafouklyma pytlikama. Me se treba
zadarilo to, ze jsem legendarni Zajicovo nabijec napajel z menice, ktery
produkoval male spicky, ktere bohuzel prochazely pres pomalou regulaci
nabijece. Takze nastaveny nabijec presne na 4.200V a po trech hodinach
bylo na clanku 4.28V, protoze akumulator akumuloval energii spicek a
zpusobil postupne prebijeni clanku.

To same delate vy - jen je jiny princip - vam se napeti stabilizuje tim,
ze se baterie posadi do mista na nabijeci krivce kdy se vyrovna energie
spotrebovavana baterii (na svod a plynovani) s energii schopnou dodat
mekkym zdrojem. To prave zajisti to plynovani, ktere zatizi ten zdroj.
Protoze pokud by baterie nic nebrala (ustaleny stav) tak by na ni muselo
byt 18V coz asi u 12V gelovky neni optimum. ;-)

Takze odpor ano jako omezeni max. proudu, ale na zdroji s nastavenym
konecnym napetim.

Radek Vicek