Jak skladovat gelovou olovenku?

Petr Labaj labaj na volny.cz
Čtvrtek Červenec 28 14:20:49 CEST 2011

Kalkulackovy zdroj do zasuvky nestabilizovanych 12V (ty bez zateze
davaji mekkych takovych 17-18V) a za to LM317 na 13.7-13.8V.
Pokud to ma jen kompenzovat samovybijeni, staci pripojit jen obcas
treba na nocni sazbu (pak jeste diodu proti vybijeni), pokud je to v aute
a kompenzuje i alarm (coz je i muj pripad) tak pripojeno trvale.
Baterka v aute s timhle pripojenym bastlem je snad nesmrtelna.

Prakticky priklad - do auta jsem v nouzi osadil starou baterku, kterou
jiz tchan vyradil, temer ve stavu klinicke smrti. Po dojeti domu jsem
zrealizoval tohle dobijeni a baterka se zacala tvarit velmi spokojene.
Sice jsem uz davno koupil novou, ale tuhle schvalne nechavam v aute,
protoze me zajima, co vydrzi (ta nova lezi jiz nekolik let vedle v polici,
ale ma pripojenou stejnou "nabijecku").
Vysledek je ten, te ta jiz drive temer mrtva baterka dale slouzi jiz skoro
4 roky. Kdybych nezazil, tak neuverim. A to je hypermarketova baterka
"znacky" Tesco, 40 Ah, auto je 2l diesel).

Posleze realizovano jeste asi 10x ruznym kamaradum a pribuznym,
vseobecna spokojenost.

PL

From: "petrkubac" <petrkubac na 802.cz>
To: <hw-list na list.hw.cz>
Sent: Thursday, July 28, 2011 9:52 AM
Subject: Jak skladovat gelovou olovenku?

Mnohokrat jsem se vypekl, kdyz pul roku uskladneny akupack byl v okamziku
potreby vybity - u NiMh baterek to provizorne resim tim ze aspon ty 4 co se
vejdou skladuju v cyklisticke solarni nabijecce na parapetu okna - i obcasne
slunicko uhradi ztraty samovybijenim ...

Podobne jsem prisel o 1 klasicke olovene aku a 2 gelovky - vzdy stejnym
zpusobem - za pul roku po nabiti jsem zjistil ze jsou tezce sulfatizovane -
vnitrni odpor v kiloohmech jednou dokonce nekonecny (H2SO4 preleptala uvnitr
nejaky kontakt ?)

Chystam se koupit dalsi gelovou baterku ale aby to nebylo vyhozeni prachu
kanalem tak musim ucinit nejaka opatreni :

 Trvale dobijeni ?  Jakym proudem 10mA 100 mA ?
 Dobijeni konstantnim mapetim ?  13.8 V nebo jine ?
 Coz takhle koupit (jako u NiMh ) solarni panel co se nabizi do aut za sklo
ktery dava (velmi optimisticky) 100 mA pøi 13.8 V ?

Kazdy nazor vitan

Zdravi Petr Kubac