OT: na vikend elektro-ekologick? debata

AZe aze na seznam.cz
Úterý Červenec 12 16:59:22 CEST 2011

Tak konkrétně:
5kWp, 38m2, za posledních 14 měsíců asi 8 MWh. Panely, měnič a ostatní - pod
300 tis. bez DPH.
Průměr je cca 19 kWh/den, t.j. 3,8kWh na 1 kWp.
AZE

---- Original Message -----
From: "Jaroslav Lukesh" <lukesh na seznam.cz>
To: "HW-news" <hw-list na list.hw.cz>
Sent: Tuesday, July 12, 2011 4:41 PM
Subject: Re: OT: na vikend elektro-ekologick? debata

A kolik spotřebujete energie, než se ty panely vyrobí a nainstalují? Ta cena
těch panelů totiž přesně odpovídá energii, která je nutná k výrobě,
logistice a ostatním nákladům, které jsou v podstatě také spotřebiteli
energií. Takže když vezmu těch 100kKč za 100W trvalého výkonu, což je 2,4kWh
denně, tj. 10kč, za 10.000 dní = 30 let se tedy čistě teoreticky v našich
podmínkách tato investice zaplatí. Neberu v úvahu další spotřebu energie a
náklady na zabezpečení, opravy bezolovnaté elektroniky měničů, ometání
panelů od sněhu a čištění od námrazy (popř. vytápění skla), sečení trávy aby
je nepřerostla, taky se k tomu musíte nějak dopravit, účinnost se postupně
snižuje, sklo se škrábe prachem... Tak toto všechno zahrňte a jste minimálně
na 50 letech návratnosti, uvažujme pro jednoduchost 60. Navíc, vydrží po
tuto dobu konstrukce?

Ekvivalentní množství el. energie na výrobu a provoz 1kWp panelu po dobu 60
let je tedy 20MWh. Neberu jen to co se spotřebuje na výrobu plátku waferu,
montéři, skladníci a obchodníci taky musí z něčeho žít = spotřeba energie,
tedy cokoli v penězích zhruba odpovídá spotřebě energie.

Modifikovaný Einsteinův vzorec pro relativní energetickou spotřebu je e=c/m,
kde m je cena energie za 1kWh, c je cena výrobku