a zase to DCFko

Pondělí Červenec 11 10:03:32 CEST 2011

Asi tak - zbastlit přijímač z diskrétních součástek - představit bych si
to dokázal.  První přijímače, které jsme dělali do hodin pro rozhlas
(vysílá se z toho časové znamení) pracovaly jako superhet s
mezifrekvencí 12,5 KHz a bez krystalů, s filtrem 2x analogový
multiplexer + 4x C, oba rezonátory navázány kritickou vazbou. Bylo to
udělané s TCA440. Mělo to stejné parametry jako přijímač s krystaly. Pak
jsem dělal pro rozhlasácké hodiny přijímače přímo zesilující, s
krystaly, ale zase z diskrétních součástek.
http://vaelektronik.cz/fotky/schema.gif
takhle ty hodiny vypadají http://vaelektronik.cz/fotky/desky.jpg
Jednak v tom roce 93 byly problémy sehnat brouka do hodin a taky tohle
má synchronní detekci, nastavitelnou úroveň komparace a je to přece jen
o něco lepší. Samosřejmě ta složitost je úplně jinde než dát U4224 a k
němu dva krystaly. Ale když někde v rozhlasu byly náhodou potřeba hodiny
(všude je už mají a počet krajských studií Č. tozhlasu nestoupá), dělalo
by se to i teď podle stejné dokumentace - jen místo procesoru 8039 se do
patice dává modul s Atmelem a s úplně jiným softem :-)
Problémy jsou s krystaly - zatěžovací impedance je asi 80 KOhm a pokud
ke krystalu připojíte zesilovač se vstupní kapacitou větší než 1 pF,
zdeformuje se rezonanční křivka. Taky krystal má paralelní kapacitu cca
1 pF a ta se musí kompenzovat. Ten brouk pro DCF tohle už má vyřešené :-))

Anděl