Trifazove asynchronni elektromotory - jmenovity a zaberovy proud.

p petr.brandejs na orlik.cz
Pátek Červenec 8 10:23:19 CEST 2011


Souhlas; měl jsem na mysli případ (s tím smradem), kdy se motor ani zvýšeným 
(ale ne dostatečně :)
proudem není schopen roztočit. Nebo se hne, ale s narůstajícími ot. 
zpomaluje, až zastaví
(ekvivalent rozběhu Y/D při zatíženém motoru). Tvrdá síť Vám tam pošle na 
ten zlomek sekundy při zapnutí
klidně třeba desetinásobek In, což už měnič (pokud není na tak velké proudy 
dimenzovaný
a má to z čeho sosat, ale je +/- přiřazen k motoru) a krmený z čehokoliv 
(přetížitelnost nízká/vysoká
1,1/1,5 násobek In) nebo centrála ne.

K tomu, že bych chtěl vidět tu realizaci z baterek. Nezpochybňuji technickou 
proveditelnost
včetně malých rozměrů měniče (nemá vstupní usměrňovač, vstupní filtr je 
baterie) - vlastně
měnič pro fotovoltaiku :) Jen pro 10 kW motor ( el. příkon cca 13,8 kVA) na 
400 V a nějaký
smysluplný čas běhu bych chtěl vidět tu baterii. Např. pro 120Ah baterie je 
to cca 34 ks. Běh
sice něco přes 5 hodin (pokud budou baterky OK (řízení nabíjení a udržování 
34 baterek v serii),
ale: váha přes tunu, když budou naskládané na podlaze, tak místo skoro 4 m2 
+ odvod vodíku,
cena -jen baterek - přes 80k (b DPH) atd.

Centrála má taky "bod zlomu", kdy jí nevysvětlíte, že ač jsou parametry 
teoreticky v pořádku,
ten motor se prostě nehne. Ty levné AVR většinou při přetížení přestávají 
regulovat napětí
a dějí se tam hrozné věci.

Nehledě na to, že - podle mého názoru - původní dotaz byl opravdu o tom,
vyřešit nouzové spuštění stroje daného příkonu co nejlevněji a 
nejjednodušeji. T.j. vyřešit
odpojení nebo spíš minimalizaci všech přídavných mech. zátěží a roztáčet 
pokud možno
samostatný motor.

Jinak mnoho zdaru a ať už to budete řešit jakkoli, zajímaly by mne výsledky.

Pěkný víkend.

P.B.



----- Original Message ----- 
From: "Vláďa Anděl" <vaelektronik na vaelektronik.cz>
To: "HW-news" <hw-list na list.hw.cz>
Sent: Thursday, July 07, 2011 10:30 PM
Subject: Re: Trifazove asynchronni elektromotory - jmenovity a zaberovy 
proud.


Z principu asynchronního motoru - pro maximální kroutící moment
potřebujete optimální skluz. Zastavený motor se při 50 Hz chová jako
trafo do zkratu, indukované proudy v kotvě jsou vytlačeny na povrch. a
nemá to sílu. Proud je obrovský. Frekvenční měnič pro rozběh nastaví
třeba 5 Hz a patřičně nízké napětí tak, aby tam tek třeba jmenovitý
proud. Potom dosáhnete max. kroutící moment i při nulových otáčkách a
nic nesmrdí. Elektrocentrála by se taky mohla chovat zajímavě. Pokud jí
přetížíte tak že klesnou otáčky, sníží se frekvence, tím skluz a motor
by měl mít větší kroutící moment :-)
Anděl

Dne 7.7.2011 20:18, Jirka napsal(a):
>> b) baterie+měnič
>> Pro 10 kW bych se na to po realizaci rád podíval :-)
>
> Neviděl bych to tak dramaticky. 11 kW frekvenční měnič, co jsem tu měl na 
> repasi, byla krabice z boku tak A4 a se šířkou někde okolo 10 cm. Možnost 
> napájení ze ss zdroje byla oficiálně deklarovaná (jakkoliv ji lze z 
> principu funkce očekávat). Stejná firma (a není sama) dělá i měniče 
> výrazně vyšších výkonů s nepříliš většími rozměry.
>
> Akumulátory? No, prostě jich bude víc sériově, nic extra, podle nároků na 
> výdrž zálohování a životnost aku. Inspiraci bych hledal u elektromobilů, 
> tam jsou výkony motorů i výrazně výše. Pb, LiFePo, ev. možná NiFe/NiCd. 
> Problémem u sériového řazení je nevyrovnané nabíjení/vybíjení, ale to lze 
> ošetřit balančním obvodem v nabíječi.
>
> To vše doplnit nějakým více či méně inteligentním dobíjením a nějakou 
> řídící logikou...
>
> ---
> Jirka
> _______________________________________________
> HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz
> Hw-list na list.hw.cz
> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>

_______________________________________________
HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz
Hw-list na list.hw.cz
http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list 



Další informace o konferenci Hw-list