Obvod Ferranti ULA 1G006E

Jan Waclawek konfera na efton.sk
Neděle Leden 30 22:38:07 CET 2011

Ferranti bola anglicka elektrontechnicka firma, ktoru zalozil v obdobi priemyselnej revolucie (t.j. zhruba v polovici 19. storoci) isty pan Ferranti (bol to Talian). Firma postupne expandovala do vsetkych pribuznych oblasti, a preto v 70tych rokoch sa venovala aj mikroelektronike. Okrem ineho vyvinuli hradlove pole (maskou programovatelne), ktore bolo oznacovane ako ULA (Uncommited Logic Array). Najznamejsi IO implementovany v tomto hradlovom poli bol riadiaci obvod v Sinclairovych pocitacoch ZX81 a najma v ZX Spectrum.

Niekedy v 90tych rokoch vsak Ferranti, ktore robilo samozrejme aj do defense, dostalo zalusk na istu americku firmu, ktora vsak bola uz davnejsie vytunelovana a bola drzana nad vodou len podvodnym uctovnictvom, co vsak anglicania nevedeli. Ked uz obchod prebehol, prevalil sa aj ten podvod, a toto polozilo 150-rocnu firmu s niekolkonasobne vyssou hodnotou nez bola cena tej americkej firmy.

Ja viem ze Ti to nepomohlo, ale je to taky pomerne poucny kusok historie z nasho fachu...

wek