Ma jeste AMARO smysl?

HW CNCnet.info hwnews na cncnet.info
Neděle Leden 30 20:07:07 CET 2011

No ted asi odbocim primo od AR (ty casaky me bavily v dobe kdy treba
vyslo cele cislo o 555ce a po revoluci to byla tragedie), ale opravdu
zacinam videt problem s tim vubec neco ubastlit - nektere soucastky uz
pomalu nesezenete v nejakem rozumnem pouzdru, ktere lze zaletovat doma.
Nakonec to skonci tak, ze na IC v DIP pouzdrech se bude koukat jak dnes
na elektronky a budou se drazit na ebay.

Dalsi problem je to co pisete o tom jak k tomu dotahnout deti. Mam s tim
doma docela problem - poridili jsme k Vanocum Voltika - chvili je to
zajimalo, ale nezajima je proc to tak je.
Zatim nejvetsi uspechy mam s oscilokopem. Treba kdyz jsem nazorne
ukazoval jak vypada sinusovka a jakej ma zvuk. A pak jak to vypada kdyz
clovek mluvi - pripojeny mikrofon do oscilu - a pak si zkusili drzet ton
- na jednom kanalu DDS a na druhem mikrofon.
Stejne tak jsem zrovna vcera v ramci zjistovani jak by mel asi vypadat
pomalobeznej generator (mimochodem jsem na nic rozumneho hotoveho
neprisel - zrejme to skonci stavbou bezjadroveho generatoru s PM) pro
Savonius predvadel magnetickou indukci - mohli si krasne vyzkouset jaky
je prubeh napeti pri priblizovani magnetu k civce.
Tyhle experimenty je dokazi zaujmout a i se o nich dokazeme bavit delsi
dobu. Ale mam trochu problem vymyslet stale nove a nove veci.

Dalsi vec je, ze dospely generace lidi co vyrostly v panelacich. Ja jsem
az do povodnich bydlel v domech kde neni slyset kazdej prd. Mel jsem
vzdy nejakou dilnu - mimo barak a i v primo v byte. Nebyl problem s
hlukem a s tim neco vrtat do vecera nebo si treba nastartovat malej
spalovak (ale fakt malej ;-)). Tohle si vubec nedokazu v panelaku
predstavit a na tech detech (ted uz dospelych) je to znat. A vidim to
bohuzel i na svych detech.

Mimochodem me zaujal nazor jednoho pedagoga nedavno na BL:

"V principu jde o to, že jejich mozek je už přeprogramovaný, je jiný,
než náš, funguje jinak. Můj mozek funguje do jisté míry lineárně. Začtu
se do zajímavé knihy a čtu jí stále dál, dokud jí nedočtu.

Jejich mozek je formován HYPERTEXTOVOSTÍ internetu. Těká. Oni jsou
zvyklí přepínat programy, přelaďovat, těkat.

Do určité míry se to dá využít (když o tom učitel ví a počítá s tím),
ale na systematickou práci to není příliš vhodné.

V praxi to probíhá tak, že dokud jsme u zajímavých témat, obrázků a
pod., jejich pozornost mám. Vidím, že vnímají, že jsou pohlceni. Ale
jakmile bych chtěl navázat, jakmile bych chtěl nějak syntetizovat či
zobecňovat dílčí poznatky získané v první fázi, okamžitě jejich
pozornost ztrácím, třeba polovina okamžitě přepne jinam, na jiný kanál.
Jsou zvyklí přepínat či překlikávat často, klidně před koncem příběhu,
před rozuzlením... "

Docela bych rekl, ze to je k zamysleni - jestli fakt deti neblbnou z
toho kolik se na ne od detstvi vali informaci.

--
S pozdravem
Radek Vicek