Superhet

Jan Waclawek konfera na efton.sk
Čtvrtek Leden 27 23:16:42 CET 2011

Ale ved to je praveze jedna z najjednoduchsich veci u elektroniek. Teda aspon co sa tyka principu; samozrejme the evil is in the details.

Na zmiesavanie potrebujes dve mriezky. Viacmenej je jasne, ze elektrony, co prepusti jedna, moze zadrzat druha, takze maju funkciu nasobenia - to je to co potrebujes na zmiesavac ako sol (a je to co sa tyka principu lepsie ako nasobenie na nelinearite). Nieco podobne su aj dvojgatove FETy.

Problemom je, ze obvody, co budia mriezky, su relativne vysokoimpedancne, takze sa tie mriezky vzajomnou kapacitou privelmi ovplyvnuju. No tak medzi ne vrazis tretiu; no a stvtu zase medzi tu "druhu aktivnu" (teraz uz v poradi tretiu) a anodu, kvoli u tetrody spominanej Millerovej kapacite. Bac, a mame hexodu.

Na superhet vsak treba aj oscilator, ten sa da spravit z hocakej triody, a kedze bola pomerne vyspela technologia dvoch systemov v jednej banke, tak sa robili tie xCH trioda-hexoda ako hotovy heterodyn.

Ina moznost urobit oscilator je ta heptoda - tam sa pridala este jedna mriezka hned za katodu, a druha mriezka bola zapojena ako keby to bola anoda, takze to spolu robilo triodu z ktorej sa spravil oscilator; no a ten moduloval prud elektronov smerujuci do dalsich mriezok kde sa vynasobil so signalom na druhej aktivnej mriezke (od anody odzadu druha). Ta extra trioda v tom spolocnom puzdre (bohuzial z nedostatku pismeniek v europskom znaceni tiez znacena ako xCH)  moze mat potom inu ulohu, napr. ako predzosilnovac.

wek

PS. Stiahol som si schemu TV z konca 60tych rokov - chcel som Dajanu, lebo tu sme mali doma a do jej schemy som sa za mladi vela napozeral, ale tu som nenasiel - a vo vstupnom dieli je vo funkcii oscilatora-mixera PCF82, t.j. trioda-pentoda, no nech ma slak trafi netusim ako sa tam mixuje... :-|