Atomove hodiny

Neděle Leden 23 22:34:18 CET 2011

Souhlas a prave proto je prirovnani k letadnove lidi nevhodne a
zavadejici. Podle me si kazdy pod pojmem letadlova lod predstavi
nektery z americkych kolosu tridy Nimitz nebo USS Enterprise jako
nejvetsi letadlovou lod , tedy kolosy s vahoou od 80 do 110 ktun
a pokud budu odhadovat jeji kinetickou energii tak tak predpokladam,
ze pri plnem vykonu na sroubech, tedy pri maximalni rychlosti.
ktera je kolem 30 uzlu. USS Enterprise jsem nevybral nahodou, vsichni
ji znaji z TV, pokud se ukazuje letadlova lod z valky ve Vietnamu, je
to nejcasteji Enterprise, podobne z valky v Jugoslavii ci Iraku,
americka armada nejcasteji ukazuje svou nejvetsi letadlovou lod.
I ti, kteri si neumi enegrii spocitat a maji jakys takys odhad a
technickopu predstavivost si predstavi, ze takovy rozjety kolos je
problem zastavit a ma tudi velkou kinetickou energii. Nic proti LHC,
ale preci jen techto energii nedosahuje.
Naopak mnou uvedene sravnani s ohratou vodou je pomerne exatkni a
presne, i kdyz nikoho neohromi.

Martin

>Ale vzdyt smyslem techhle prirovnani je priblizit LHC masam, tedy ho tak trochu zbulvarizovat. Ja osobne mam tahle prirovnani velmi rad, protoze vidim, jak pomahaji studentum (i me samotnemu) si malinko udelat predstavu.

Kdyz si k tomu pridate dalsi, ze jedna castice ma energii asi jako
jeden letici komar, tak si muzete udelat dalsi predstavu - kolikpak
komaru byste asi musel oblect do postroje a zaprahnout, aby rozjeli
kriznik na tu spravnou rychlost. A popravde me je uplne jedno jestli
je to nejvetsi kriznik nabo nejaka podradna letadlova lod, stejne jsem
ani jedno z toho nevidel. Spise me prekvapuje, ze pokud by to takova
lod naprala do betonove zdi, dostali bychom z toho energii jen na
jeden bojler vody nebo naopak, ze v jednom bojleru je na rozjeti lodi.
Neni tam nakonec nejaka chyba ve vypoctech?

Jakub Serych