ot: osciloskop kviz

Jozef Racek Jozef_Racek na tempest.sk
Čtvrtek Leden 13 11:19:27 CET 2011

Rollfree wrote:
"znackovi" vyrobci jsou pekni matlaci
To dneska umi kazdy lepsi cinan.
Alebo idu na hranu, pripadne maju uzsie dovolene rozpatie napr.
casovania a teda mozu ist na vacsie rychlosti. Aj u cinanov su
rozdiely... Rovnaky procesor, rovnaky chipset, rovnake pamate a niektore
"MB" su rychlejsie a niektore pomalsie. Testov je plny net.
Optimalizacie mozu byt rozne, na rychlost, na najsirsiu kompatibilitu,
na xy, na z ..., na najnizsie ceny a potom po 3 rokoch su vsetky elyty
vydute, ...
Nastastie je na vyrobcoch co si zvolia a na ludoch, co si kupia.
Mam rad slobodu v rozhodovani.

> Nejak jsem nepochopil, jestli smyslem melo byt naznacit, ze ty
> originalni dily jsou nejak zazracne lepsi, jak by naznacovala
> veta "... a ukazal som mu aj preco...".
"Lepsie" _iba_ v tom, ze su kompatibilne, a so sytemom pracuju spravne.
Napr. tie pamate, ktore mali v serveri a sposobovali pady neskor pouzili
v PC a fungovali normalne dalej niekolko rokov bez problemov.
Napr. disky maju vzdy tak upraveny FW, ze ak je disk do daneho servera
urceny, tak ma danu geometriu. Nevymiena sa disk napr. Seagate
ST336705FC za uplne presne rovnaky, ale meni sa SUN36G/10krpm s PN
xxx-xxxx za disk s rovnakym SUN PN ( t.j. disk. s prislusym ramikom ).
Je uplne jedno, aky disk ako nahradny diel pride v tom ramiku ( napr.
niekolko typov od Seagate, niekolko typov Fujitsu, niejake typy Hitachi
a pod. ) Disk od akehokolvek vyrobcu s prislusnym FW sa pre system tvari
ako SUN36GB HDD s presne rovnakou geometriou.
Dokonca ten isty disk (rovnake typove oznacenie Seagate ma pre pouzitie
v serveri iny FW ako pri pouziti v diskovom poli) a popisane pripady,
ked zakaznik prisiel o data na poli, lebo disk vo svojom FW pre servery
nemal implementovane nejake funkcie a pole s nim nevedelo uplne korektne
robit, resp. disk nepoznal nejaky prikaz na zbernici, ktory dostal od
controllera a robil psie kusy.
Zakaznik nevie a nechce pochopit, ze prisiel o svoje data, lebo pouzil
iny FW, alebo "rovnaky" disk z miestneho obchodu. Bolo na jeho
rozhodnuti, comu da prednost.
Ja mu ale tie data, ktore stratil, nevratim...a ani som ich neznicil.
Su _jeho_ a on si s nimi naklada podla vlastneho uvazenia. Ak sa rozhodne
nezalohovat, lebo zalohovaci SW, alebo pridavna kapacita medii ( HDD,
pasky a pod ) su "drahe". Je to jeho rozhodnutie. Odporucim mu iba, aby
si skusil spocitat, kolko ho bude stat, ked o tie data pride, alebo aku
ujmu v prepocte na peniaze mu to urobi a cenu nech porovna s investiciou
do ochrany.
Vymena disku aj so startom obnovenia RAID-u trva v pripade original
spare parts do 5 min. a je on-line bez vypnutia systemu( fyzicka vymena-
su dostupne zvonku v zacvakavacich ramikoch bez nastrojov + na Solarise
3-8 prikazov podla poctu pouzitych particii) Ak sa musi ratat s inou
geometriou a pouzity OS vyzaduje zaokruhlenie na ukoncene cylindre, tak
je uplne bezne, ze po vymene disku sa RAID neda obnovit, lebo disk sa
neda rozdelit rovnako na rovnake pocty blokov. Riesenie moze znamenat
nutnost zmensovania particii a teda "odpratanie" obsahu particii na ine
media/zalohy apod,
prerozdelenie diskov tak, aby sa povytvarali na tom o par blokov mensom
disku porobit particie, nakopirovat data, druhy disk rozdelit tak, aby
sa tie zmensene particie dali pridat do mirroru. Da sa to, ale z 15 min
servisneho zasahu aj s vypisanim papierov moze byt aj 6 hodinova
zalezitost a HLAVNE _vypadok systemu_ - to sa casto neda robit bez
odstavky, co moze byt v niektorych pripadoch pre vlastnika celkom
bolestive ( namatkovo - skuste si predstavit, ze 6 hodin sa neda platit
kartou nejakej banky - kolko ludi to vytoci a aku "skodu" na mene i
financne to banke urobi?, telko- napr. vam nepojdu 6 hodin SMS-ky, alebo
napr. ste logisticka firma a na 6 hodin vam vypadne centralny databazovy
server a ziaden tovar neprijmete, ani nevyskladnite a pri branach stoji
20 kamionov... ) potom sa na tie "straty" za "znackovy" - teda vendormi
overeny nahradny diel, ktory je drahsi budete pozerat trochu z ineho uhlu.
Samozrejme, ze na napr. domaci "media server" s filmami/fotkami, alebo
na "tlacovy server" firmy, ktora vypusti jednu fakturu za tyzden su ine
poziadavky a taketo on-line servisovatelne HW a OS su zbytocne
a nezmyselne. Preto je dobre, ze si moze zakaznik vybrat
kvalitu/vykon/cenu podla svojich predpokladanych a preferovanych potrieb.

> V prubehu minulych 15 let jsem dodal cca 200-250 serveru do znacne
> kritickeho nasazeni (zdravotnictvi).

Presiel som takym podobnym vyvojom ;-))) aj pre zdravotnictvo (tam mam
na svedomi niekolo desiatok labakov a niekolko nemocnic na Slovensku) ,
ale tam sa z financnych dovodov na Slovensku davali "znackove" PC
"servery". "Znacky" boli
ATC, Microcomp..= skladacky na ktore si "skladatel" dal svoje logo.
Dokonca aj dodavka 60 ks HP DL380 znamenala, ze vnutra boli poskladane z
inych dielov ( neboli rovnake sietove karty, neboli rovnake radice
diskov, neboli rovnake grafiky ) aj  ked to bolo objednavane jednou
objednavkou ako 60 ks jedineho typu/modelu.
Ak tam malo ist nieco ine,ako OS WIN xy, tak bol problem, niekedy na
vymenu dielov. OS bol dany dodavatelom aplikacie = dopredu urceny.
Neskor, zmenou zamestnavatela som presiel na SUN SPARC servery a OS SUN
Solaris. A mnoho problemov zmizlo. Diely boli tie iste vo vsetkych
strojoch rovnakeho typu, instalacie bezproblemove. Neskor sa pridala IBM
s "P" servermi a AIX.
HP len okrajovo a na HPUX, ale na ten som si nejak nezvykol, to robia
kolegovia.
Je to trochu o tom, co si vnutorne predstavi pod pojmom "server". A ta
predstava moze byt velmi rozdielna a moze sa casom menit. U mna sa
zmenila tak, ze to, co vacsina povazuje za "server" je pre mna uz na
smiech. PC vo vacsej krabici s pridavnymi ventilatormi a prip. viacerymi
diskami to rozhodne nie je, aj ked to mohi takto predavaju a nezalezi na
tom, ci je to HTC, Microcomp, HP, IBM, alebo ktokolvek iny.
Nemam preferovaneho vyrobcu, ani typ.

> Vysledkem jsou bezproblemove rozsiritelne a udrzovatelne
> stroje, uptime vice nez rok je zcela bezna hodnota (uptime byva
> omezeny vetsinou nejakym stehovanim nebo jinym "zasahem
> vyssi moci").

Uptime je casto zavisle aj na poziadavkach na dostupnost. Bezne su
hodnoty aj 3-5, mali sme aj 7 rokov. A jeden najskor produkcny, neskor
testovaci prezil uptime 5000 dni, teda skoro 14 rokov!
Vsetky servisy, upgrade, vymeny vsetkych dielov, vratane pamati a
procesorov, patchovania a pod. sa robili za jazdy a bez rebootu. Pre ten
typ servera a OS to bolo podporovane vyrobcom a teda uplne normalne.
  - Uptime teda rastol a rastol...
V ktorej cinskej skaldacke za jazdy prekonfigurujete v OS pouzitie RAM,
procesorov, vypnete ich, vyberiete/vymenite, zapnete, nakonfigurujete v
OS pre pouzitie aplikaciami a ete je to podporovane vyrobcom?
Ale aj radovo rok su uz pekne casy - tam sa obvykle naraza na pravidelny
rocny upgrade, alebo patchovanie a nasledny nutny reboot.

> A nedostupnost originalniho dilu za 10 let me ani zakaznika
Mna tiez nie, niektorych zakaznikov ano... ;-))
Su to ich rozhodnutia o nakladoch investicnych a prevadzkovych.

> Skutecne nerozumim tomu, proc musi dohledove centrum
> bankomatu jet na nejakem archaickem Sparcu.
;-))) ano ...
Vymena servera za par korun moze znamenat pridanu investiciu radovo v
milionoch korun za SW, ktory na tom bezi. To bol pripad vymeny
SparcStation20 za nieco novsie ( novy HW by stal aj predrazeny do 50k
SK, vykonovo by povodne ulohy zvladol lepsi sucasny jednochip, SW si
zakaznik zistoval ponuky a najlacnejsiu dostali na 23 mil. SKK ;-oo)) ),
tak radsej zivili stary HW s povodnym SW 20 rokov... Povodny HW a SW
dodaval dodavatel povodnej aplikacie. My sme dokazali s oderetymi usami
odservisovat HW, aj ked uz nikto iny o tom nechcel ani pocut ;-))
A manageri banky boli spokojni, ze servis bol lacnejsi ako vymena za
novy system.
Takze "cisto" ekonomicke dovody manazerskych rozhodnuti.
Postupne sa zavadzali novsie bankomaty s novsimi PC a novsim
monitoringom a stary dohlad sa drzal, kym stare bankomaty "nevyhniju. A
tie stare nie a nie vyhnit, potvory poctive stare neznicitelne ... ;-)))

> Nektere veci mi fakt hlava nebere. Nekdy mam pocit, ze velmi
> problematicke vlastnosti vyrobku (fungovani jen s originalnimi
> dily, nemoznost snadne portace na soucasny HW atd.) jsou
> misto odsouzeni vydavany za "bonus".

Aj takyto problematicky je sucasny svet a nie len HW, ale aj SW.
Da vam zaruku dodavatel napr. uctovnickeho SW, ze bude robit upgrade a
legislatvne zmeny aj o mesiac, rok, ze ich SW pojde portovat na novsi
OS, HW ? A ked vam ju da, dodrzi ju ? Ak firma zanikne vo vire dejin,
kde si uplatnite zaruku ;-)
Ak sa vam pokazi napr. riadenie analyzatora pre biochemiu, alebo napr.
5.25" mechanika analyzatora, ktory Bootoval z jednej 5.25" diskety a
vlastny SW mal na druhej diskete, zozeniete diely? Alebo si kupite novy
analyzator za xy=vela penazi. Pracovnivci niektorych labakov vam ruky
vybozkavaju, ak im donesiete par diskiet, ktore najdete aj zaprasene
doma pod regalom, kedze niektore sa uz nedaju kupit a to bezali niektore
z dvoch 360kB diskiet...
A ze tych analyzatorov v labakoch v CZ i SK je v prevadzke este dost...
a ceny novych su "medicinske".

"lesk a bieda nasich zemi..."
Nad niektorymi vecami za radsej nezamyslam, lebo by som si mohol
ublizit, ale nedokazal to zmenit...

Dodo