ot: osciloskop kviz

Koder Petr Koder.Petr na azd.cz
Středa Leden 12 08:26:44 CET 2011

Nenarazel jsem ani tak na to prime "poskozeni" vyrobce nakupem levnejsiho modelu (ani jsem si neuvedomil, ze ten osc. mate), jako spis na pozadavek odhalovat vsechna vyrobcem pripravena potencionalni vylepseni, moznosti upg a ruzna jina "zadni vratka". Je preci na vyrobci, aby sam zvazil, co chce zakaznikovi nabizet a jak. On musi vedet, jestli je vyhodnejsi prodavat HW v plne verzi a omezovat funkcionalitu SW, nebo naopak omezovat funkci uz na strane HW. Je na vyrobci, jestli chce zakaznika nalakat na budouci mozne SW vylepseni nebo mu chce radeji takove moznosti zatajit (predejit tak treba snaham o zneuziti).
Z meho pohledu take nese vetsi cast zodpovednosti za zabezpeceni funkcionality vyrobce. Pokud si funkci dostatecne neochranil, nemuze ani branit jejimu vyuzivani u koncoveho zakaznika. Jinak receno vyrobce nemuze zasahovat do toho, jakym zpusobem zakaznik uziva zarizeni, ktere je po  zakoupeni jeho majetkem. S prekupovanim uz to tak jednoznacne neni. U licenci je to zase uplne neco jineho.

K te pilce:
Ale ano, take bych v takovem pripade sahnul po levnejsim, obzvlast kdyz bych ten laser nepotreboval. Pokud bych ale laser potreboval vcetne nejakych zaruk kvality, musel bych si priplatit nebo koupit jinde. Take pri vyberu na trhu a porovnavani s konkurenci bych s laserem radeji nepocital. Pokud by i tak byla pilka vyhodnejsi, neni co resit.
Rozhodne bych vsak nevyzadoval od vyrobce zverejneni mozneho vylepseni (tedy prime upozorneni na mozne sundani nalepky), necekal bych ani zarucenou funkci nebo parametry laseru "zdarma"... Proste bych byl rad, ze jsem si u levnejsiho modelu koupil jeste neco navic. Rozhodne bych nezacal sit do vyrobce, ze on je ten spatny, ze on mi dal jako bonus laser (byt potencionalne nefunkcni) a nic mi nerekl, nebo ze ma druhy drazsi model se zarucenou funkci laseru (byt HW zrejme identicky)...
Naslednym prodejem klice vyrobce zarucuje dalsi funkci a je tak opravnen pozadovat platbu. V tom nevidim nic spatneho.

Zde zverejneny pripad byl o tom, ze zakaznik chtel zarucenou funkci. Tek zrejme nebrani tomu, aby zakaznik jeho HW pouzival jak umi (pritom doufa, ze zakaznik neumi odemknout vyssi funkcionalitu)

Dnes je uplne bezne, ze zbozi ma vetsi potencial, nez jak se prodava. Dobry priklad jsou auta. Ty "lepsi" maji omezovac rychlosti, vykonu, komfortnich funkci atd. Za "priplatek" se daji tyto omezovace posunout nebo uplne vypnout resp. aktivovat dalsi funkce.