ot: osciloskop kviz

Petr Zahradnik clexpert na clexpert.cz
Úterý Leden 11 13:00:15 CET 2011

Původní zpráva ze dne 11.1.2011 od Peter Bošnák:

> Tu ide i o to, že pri nákupe tohoto osciloskopu pravdepodobne
> zaplatíte i hw, ktorý nemôžete použiť. A pri cenách , ktoré si nechá
> zaplatiť konkrétne Tektronix to nie sú malé sumy. DDR pamäť u nich
> má určite cenu o jedno, možno dve miesta vyššiu, ako tá istá pamäť
> od výrobcu.Mám skúsenosť, že tranzistor 2N3904 stál u Teku 25 USD.

Položme si zásadní otázku. Vyvinu nějaké jednoduché zařízení, kam
umístím mikrokontrolér. Je to opravdu jednoduché zařízení, stačil by
tedy 8-bitový PIC, řekněme hodně levný PIC16F616, který má 3,5 kB
programové paměti a 128 bajtů RAM. Já jako vývojář se ale rozhodnu tam
dát daleko lepší PIC, třeba 32-bitový PIC, řekněme třeba ten nejlepší
PIC32MX795F512L, který jede na 80 MHz, má 512 kB programové paměti a
128 kB RAM.

Kde jsem udělal chybu? Mohl by si zákazník říct: "Ale sakra, proč já
mám platit drahý mikrokontrolér, když výrobce mohl použít levnější
typ?" ?

OK, proč bych nemohl potom za nějaké peníze umožnit využití těch 128kB
paměti RAM, které v mikrokontroléru jsou, zatímco základní model by tu
paměť nevyužíval? Bylo by to snad neetické?

Dá se na to koukat i úplně jinak. Pro výrobce je výhodnější osadit
plnou konfiguraci, nasázet tam všechny čipy už ve výrobě. Oni sami
vědí, co je vyjde levněji, jestli tam ty čipy nacpat, nebo řešit více
hardwarových konfigurací, skladování rozšiřujících modulů, školení
techniků apod. Tak asi se jim to vyplatí. A pak jednoduše prodají
licenci na využití větší paměti.

Petr Zahradník, počítačový expert

Petr Zahradník, Computer Laboratory
Obvodová 740/14, 400 07 Ústí nad Labem
telefony: 910 256 000, 910 80 60 40, 475 501 627, mobil: 602 409 601