Vydrz elektroniky, was OT: zatmenie slnka

Úterý Leden 4 13:17:14 CET 2011

A zivotnost Flash je podle vas 100k nebo 10k zapisu?
Byvavalo :-)
Ono se o tom moc nemluvi,ale u 25nm Flash je zivotnost 3000 zapisu a
podobne se zmenily testovaci podminky, pro vypocet zivotnosti. Dnes se
vezmou dva loty pameti, ktere se testuji pri 25C a jeden lot ktery se
testuje pri 85C. Testovaci podminky a matematicky model je pak takovy,
ze nejvetsi vaha je dana prvnimu lotu,ktery je testovan jednak pri 25C
a zaroven nejmene namahan :-) A vysledkem je zivotnost, to neni 10 az
20 roku, ale 10 roku a to jeste diky umnemu zaokrouhlovani smerem
nahoru.
Zkaratka zivotnost jde dolu s velikosti litografie, nicmene vysvetlete
zahaznikum, ze jejich novy Flash disk xGB ma uvnitr neco co vydrzi
3000 zapisu a data udrzi 10let.

Nedavno jsme cetl nejaky clanek, ktery se venoval zivotnosti
tranzistoru vyrobeneho 45nm technologii s medi v chipu. Autor tvrdil,
ze v case dochazi k vymene atomu mezi medi a izolacnim materialem
hradla coz v case vede k ztrate izolacnich vlastnosti a prorazeni T.
Vypoctem prokazal, ze teoreticka zivotnost je pro 125C cca 15let, ale
ze zaroven, ze povazuje za nemozne, aby chipy s stovkami milionu
takovych tranzistoru prezili 100let.

Martin

>Ked uz sme ta technicka konferencia...

>Nevydrzi, je to technicky nemozne. Flash pameti v tom mobilu nemohou
>vydrzet dele nez 40let.

Standardny retention FLASH pamati je typicky 10-20 rokov pri
maximalnej prevadzkovej teplote, to pri izbovej teplote znamena okolo
100 rokov. Treba si pritom uvedomit, ze sa jedna o statisticky udaj s
urcitou "doveryhodnostou" (confidence level), t.j. pri tych X rokoch
sa v 1/N FLASH vyskytne chyba; N pritom byva pomerne velke cislo,
povedzme 1E6 alebo viac. Je jasne, ze nahoda je svina, a Murphy este
vacsia, ale to presne tak isto ten mobil moze v inkriminovanom obdobi
padnut pod cestny valec...

Samozrejme je to pri ciste statickej prevadzke; prepisovanie ma na to
vplyv, a to v zapornom ("osuchanie", "presluchy") aj kladnom
(refreshovaci algoritmus) smere.

>V podstate ani ten procesor nema moc sanci vydrzet 200 let, difuze
>atomu je svina a tranzistory se rozpadnou.

Neviem co si presne predstavujete pod "difuziou atomov", ale ak
myslite na difuziu primesi v polovodici, tak to pri izbovych teplotach
je znova nevyznamne.

Tych potencialnych problemov je samozrejme omnoho viac, napr.
elektromigracia kovov prepojov na cipe, difuzia roznych molekul z a
cez puzdro, korozia privodov apod.; ale toho vsetkeho by som sa pri
"normalnych" podmienkach pouzivania mobilu nebal.

Viac by som sa bal bezolovnatej spajky... :-(

>V mobilech se nektere spoje lepi, lepidla se projektuji na 30let.  [... plasty ...]

To je samozrejme dalsia terra incognita, ale tiez by som sa toho v
pripade dobre urobeneho mobilu nebal. Znova, ak je nieco "projektovane
na 30 rokov", tak to znamena, ze po 30 rokoch bude pravdepodobne 1/N
vyrobkov poskodenych, ale N bude pomerne vysoke cislo. A znova, su tam
aj tie vplyvy okolia.

Na druhej strane je pravda, ze uz sa mi niekolkokrat stalo, ze odhnil
lepeny privod k LCD (mimochodom, nevie niekto ako to konzistentne
opravit?), ale vyzera to, ze to je typova vada, zrejme suvisi s
nejakym konkretnym technologickym postupom, lebo ak sa to objavilo na
jednom LCD urciteho zariadenia, tak po kratkom case to uz bolo u
vsetkych. Jednalo sa vsak vzdy o niekolko rokov, rozhodne nie 30;
takze to je IMHO bud zamer alebo jednoducho odflaknute. To by sa u
slusneho vyrobku nemalo stat.

wek