Vydrz elektroniky, was OT: zatmenie slnka

Jan Waclawek konfera na efton.sk
Úterý Leden 4 12:21:51 CET 2011

Ked uz sme ta technicka konferencia...

>Nevydrzi, je to technicky nemozne. Flash pameti v tom mobilu nemohou
>vydrzet dele nez 40let.

Standardny retention FLASH pamati je typicky 10-20 rokov pri maximalnej prevadzkovej teplote, to pri izbovej teplote znamena okolo 100 rokov. Treba si pritom uvedomit, ze sa jedna o statisticky udaj s urcitou "doveryhodnostou" (confidence level), t.j. pri tych X rokoch sa v 1/N FLASH vyskytne chyba; N pritom byva pomerne velke cislo, povedzme 1E6 alebo viac. Je jasne, ze nahoda je svina, a Murphy este vacsia, ale to presne tak isto ten mobil moze v inkriminovanom obdobi padnut pod cestny valec...

Samozrejme je to pri ciste statickej prevadzke; prepisovanie ma na to vplyv, a to v zapornom ("osuchanie", "presluchy") aj kladnom (refreshovaci algoritmus) smere.

>V podstate ani ten procesor nema moc sanci vydrzet 200 let, difuze
>atomu je svina a tranzistory se rozpadnou.

Neviem co si presne predstavujete pod "difuziou atomov", ale ak myslite na difuziu primesi v polovodici, tak to pri izbovych teplotach je znova nevyznamne.

Tych potencialnych problemov je samozrejme omnoho viac, napr. elektromigracia kovov prepojov na cipe, difuzia roznych molekul z a cez puzdro, korozia privodov apod.; ale toho vsetkeho by som sa pri "normalnych" podmienkach pouzivania mobilu nebal.

Viac by som sa bal bezolovnatej spajky... :-(

>V mobilech se nektere spoje lepi, lepidla se projektuji na 30let.  [... plasty ...]

To je samozrejme dalsia terra incognita, ale tiez by som sa toho v pripade dobre urobeneho mobilu nebal. Znova, ak je nieco "projektovane na 30 rokov", tak to znamena, ze po 30 rokoch bude pravdepodobne 1/N vyrobkov poskodenych, ale N bude pomerne vysoke cislo. A znova, su tam aj tie vplyvy okolia.

Na druhej strane je pravda, ze uz sa mi niekolkokrat stalo, ze odhnil lepeny privod k LCD (mimochodom, nevie niekto ako to konzistentne opravit?), ale vyzera to, ze to je typova vada, zrejme suvisi s nejakym konkretnym technologickym postupom, lebo ak sa to objavilo na jednom LCD urciteho zariadenia, tak po kratkom case to uz bolo u vsetkych. Jednalo sa vsak vzdy o niekolko rokov, rozhodne nie 30; takze to je IMHO bud zamer alebo jednoducho odflaknute. To by sa u slusneho vyrobku nemalo stat.

wek