Re: RE: Antena KV

Vojtěch Bubník bubnikv na seznam.cz
Pondělí Únor 28 09:17:09 CET 2011

> Ale to radio vypadá pěkně :-)
> Slo mi o to, jak projít svodem do baraku, musim komplikovane přes pudu a tim
> bych samotny  drat od LW nemohl pouzit.

Opravdu záleží na úrovni rušení, teda jestli jste ve městě, jestli jste v bytovém domě kde má každý plazmovou televizi, jestli máte plný byt spínaných zdrojů k různým bazmekům jako router či nabíječky na telefon atd. Pokud máte "rádiově tichou domácnost", pak lze i přivézt drát do bytu a připojit uzemění k topení. Pokud jste ve městě, tak je dobrá nějaká symetrická antena, třeba dipol nebo smyčka. Ta se vede k domu symetrickým žebříčkem (stačí dva dráty s rozporkama z PVC tak 15 až 20cm). Ten žebříček bych protáhnul střechou třeba tak, že bych si třeba udělal tašku z PVC či plexiskla a pořádně zaizoloval nějakým silikonem. A nebo prostě skřípnul mezi taškama, záleží, jak to chcete košer. Já osobně bych šel cestou od nejjednoduššímu k nejsložitějšímu, dokud to nezačne uspokojivě fungovat.

V domě bych mezi žebříček a koax 75 ohm (ten je levný a dostupný) vložil proudový balun 1:1, který slouží k tomu, aby byl signál skutečně uzavřen v koaxu a aby netekl vnějškem opletení. Takhle to dělají amatéři vysílači. Ten trik s binokulárním jádrem slepeným ze cvakacích feritů jsem s úspěchem vyzkoušel, i když pro vás na příjem je to kanón na vrabce:
http://ok2buh.nagano.cz/second/2005-04-antenycvak.pdf

Pokud řešení stále nebude dostačovat, lze buď u rádia (horší ale jednodušší), nebo mezi koaxem a žebříčkem umístit přizpůsobovací člen, kterým na daném kmitočtu přizpůsobíte impedanci anteny impedanci svodu koaxu, čímž se zabrání odrazům mezi žebříčkem a koaxem a tím ztrátám na vedení. Dost často ale přehledové přijímače mají vágně definovanou vstupní impedanci, takže asi budete mít nějaké odrazy i mezi rádiem a koaxem.

Úvahy o ztrátách na vedení ve vašem případě jsou podle mě zbytečné, protože šumové a hlukové pozadí na krátkých vlnách ve městě je mnohem vyšší než citlivost vašeho rádia, takže důležitější je, zajistit balunem, aby signál netekl po opláštění, tedy aby se rušení vysílané každým spotřebičem v domě neindukovalo do koaxu jako souhlasný proud. Pokud budete mít problém s rušením, můžete zkusit nasadit balun i na straně rádia. Pokud budete mít stále problémy s rušením, pak vyhoďte v bytě všechny jističe a zkuste rádio napájet z baterek, aspoň na chvilku, aby jste slyšel rozdíl. Pokud bude velký, projděte si s rádiem byt a najděte viníky. Často to budou levné nabíječe mobilu či levné spínané zdroje wifi routeru.

Vojta Bubník