Frekvenci menic - pomoc s vyberem

p petr.brandejs na orlik.cz
Sobota Únor 26 20:01:48 CET 2011

Mohu doporučit měniče Vacon, už jsem s nimi pár pohonů realizoval...
Tlumivka na výstupu je integrována
přímo v měniči (např. řada NXS), standardně až pro 550V. Pro Vaše použití
bez problémů obyčejné kabely.
Je dobré, že je motor  230/400 a ne 400/690V (rozsah regulace). Jen si
musíte dát bacha na oteplení vinutí
(třída izolace E odpovídá 120 °C a oteplení vinutí o 75 K; normální motory
jsou dnes všechno "F" - 155 °C/
100 K). Ale když pojedete do 50 - 60 Hz, není problém. Další když tak
soukromě na datasoft<na>seznam.cz.

Pěkný den.

P. Brandejs

----- Original Message -----
From: "Pavel Kadečka" <pavel.kadecka na gmail.com>
To: "HW-news" <hw-list na list.hw.cz>
Sent: Tuesday, February 22, 2011 9:52 PM
Subject: Re: Frekvenci menic - pomoc s vyberem

2011/2/22 Pavel_t <pavel_t na centrum.cz>:
> Motor je to 3 fazovy asynchron, temer 40let stary, Mez Mohlenice typ snad
> 2AP 90 S-4, jmenovity vykon je 1.1kW a otacky asi 1.400. Zapojeni hvezda
> 380
> nebo trojuhelnik 220V. Stitek je mizerne citelny a typy ktere jsem nasel
> na
> netu i s parametry tomuto neodpovidaji, ale vykon i zapojeni jsou citelne
> dobre.

Vzhledem k tomu, že z měniče lezou nějaké ty napěťové špičky, tak by
to mohl být problém - vinutí motoru musí mít vyšší izolační pevnost. I
kabely se k měničům mají dávat lepší s izolací, třeba tohle je typický
měničový kabel (má jmenovité napětí 0,6/1kV):

http://www.kabelyvodice.cz/kabely-vodice/02_2yslcy-j.php

Ale mohla by to vyřešit tlumivka za měničem. Jestli to budete kupovat
nové, zeptejte se některého obchodního zástupce - prodejce měničů,
doporučí vám řešení.

> Jeste mam doplnujici dotaz na dimenzovani vykonu. Jestli pouziju mensi
> menic
> tak ten pojede na maximum ale motor nedosahne jmenovyteho vykonu, nic se
> ale
> neposkodi. Dam-li vetsi menic tak vinutim vetsi proud neprotece, motor
> pojede na jmenovity vykon a menic si taky nejak poradi ale opet se nic
> neposkodi. Ano?

Obecně platí, že výkon motoru má být menší (maximálně stejný) než
výkon měniče. Když dáte menší měnič, tak vám taky může vypadávat na
nadproud, podle toho kolik si vezme motor, resp. zátěž na jeho
hřídeli. (Představte si měnič jako DC zdroj a motor jako DC motor - ze
zdroje nedostanete víc než je jeho jmenovitý proud.)

Když dáte malý motor, velký měnič a zátěž bude vyšší než je výkon
motoru, měnič to třeba utáhne, ale motor bude přetížený. V lepším
případě (pokud nastavíte správné parametry motoru a omezení proudu do
měniče) to měnič pozná a vypne, v tom horším bude motor hřát jako
pětník ;)

Pavel Kadečka.