Kde sehnat olovo

Radek Benedikt benedikt na lphard.cz
Sobota Únor 26 16:52:51 CET 2011

Dne sobota 26 únor 2011 10:43 Petr Simek napsal(a):
> Strela by mela uplne stejne tezka jako klasicka ocelova aby to stejne
> letalo. Ta podkalibernost se dela tim, ze hustsi jadro se obali ridsim
> obalem napriklad hlinikem.

Hlavni kouzlo uranu je v tzv. prurezovem zatizeni. Bezne se pouziva strelivo v
kombinaci wolfram/olovo a to i do pistolove munice. V meke tkani se uplatni
cela strela a ma slusne zastavovaci schopnosti a pokud ma dotycny
neprustrelnou vestu tak se olovo s wolframove "sipky" stahne a ta projde
vestou. U te uranove je to trochu jinak. Strela je sipka v
plastovem/hlinikovem/... obalu, ktery je po vystreleni odhozen a dal
pokracuje jen ta sipka. Ta je tenka a pevna a snese pomerne velke rychlosti
letu. Po dopadu na cil, diky sve pevnosti a velmi malemu celnimu prurezu
doslova protece skrz pancir. Pri tom prurazu se uplatni jeste dalsich par
efektu spis souvisejicich s dynamikou kapalin nez pevnych materialu. Vysledek
v cile je ale pomerne "impozantni". Co se tyka hmotnosti strely, tak to neni
zcela presne, ale je to dano tzv. hlavnovou balistikou. Pro danou hmotnost
strely a jeji optimalni ustovou rychlost je nutno pouzit prislusne mnozstvi
strelneho prachu s potrebnou rychlosti horeni a neprekrocit pritom maximalni
tlaky v hlavni. S tim vsim je svazana dynamika vlastni hlavne, zakon
zachovani hybnosti plati i zde, energie pusobici na strelu pusobi v opacnem
smeru na hlaven a ta to musi nejakym zpusobem kompenzovat. Takze pokud se ma
strilet presne, musi byt parametry streliva v potrebnem "okenku".

Radek