Frekvenci menic - pomoc s vyberem

Středa Únor 23 10:16:30 CET 2011

2011/2/23 RV <vicek.radek na cpost.cz>:
> no dobre, ale to preci nema s menicem nic spolecneho - ten samej pripad jako
> kdyz si na ten motor date jistic - dopadnete stejne - budete muset vymenit
> motor i nakonec i jistice
> menic nemuze za to, ze nejake pako nekde provozuje pretizene motory

Bavíme se tu o dimenzování frekvenčního měniče, tak jsem popsal svoje
zkušenosti.

> kazdej slusnej menic se da nastavit pri jakem pretizeni ma vypnout a
> vyhlasit chybu - menic nemuze nic poznat pokud jej nekdo nenastavi - a opet
> viz. vyse - pretizenej motor proste neni normalni stav veci - kdyz tam menic
> nebude tak take nic nevypne - proste to co popisujete s menicem naprosto
> nesouvisi

Měniče nastavené byly, ale nevypínaly, protože motor už byl mimo
rozsah nastavení měniče.

> prodava se ledacos (i kabely z bezkyslikate medi) - opravdu si myslite, ze
> tam jsou takove spicky pri zapojeni do trojuhlenika na 230V, ze to prostreli
> bezny kabel na 400V - on ten bezny kabel vydrzi opravdu hodne - bezny CYKY
> 750V za normalnich teplot 0-40stC vydrzi radove 7-11kV prakticky trvale -
> zalezi jen jak se povede (kdyz se nepovede tak je to tech 7 a kdyz se povede
> tak treba tech 11kV)

Opět jsem popisoval zkušenosti, jak se to dělá v průmyslu, k měničům
se používají stíněné kabely (žádné cyky) s vyšším izolačním napětím,
tj. už zmíněný 2YSLCY-J, NYCY, NYCWY apod., mají jmenovité napětí
0,6/1kV a zkušební 4kV. Kabel CYKY má jmenovité napětí 450/750V a
zkušební 2,5kV.

> nevim o tom, ze by nejaky vyrobce asynchronaku uvadel, ze jeho motor neni
> mozne pouzit s menicem kvuli izolacni pevnosti vinuti - vzdy je hlavne
> uvedeno jaka je maximalni pripustna frekvence kvuli ztratam ve vinuti
> (ohrev) a take kvuli tomu aby nedoslo k roztrzeni rotoru nepripustnymi
> otackami

Dneska se měniče používají o dost víc než před 50 lety, takže výrobci
se asi přizpůsobili. Tady jsem našel na to téma nějakou disertační
práci:

http://homen.vsb.cz/~ber30/texty/diagnostika/Disertacni_prace_autoreferat.pdf

P.K.