Frekvenci menic - pomoc s vyberem

HW CNCnet.info hwnews na cncnet.info
Úterý Únor 22 23:24:57 CET 2011

Pane Kadecko,

nechci zpochybnovat vase zkusenosti, ale provozuji tech menicu cca 5
kusu na strojich, ktere jsou nektere starsi nez ja nebo vy (pokud tedy
nepisete z pecovatelaku - stojanovou vrtackou vrtali nemci jeste cajky
na frontu) a verte mi, ze pokud je menic solidni tak rozhodne nic z toho
nehrozi.

Rozhodne nevadi pokud mate silnejsi menic a na slabsim motoru.

Mam vsechnu menice od Siemensu (konretne radu Sinamics G110, ktera by
mohla vyhovet i tazateli) - vetsina z nich je kazdy den nekolik hodin
bud jen zapojena a nebo se pouziva - nebyl nejmensi problem - do menicu
jsem jen natukal stitkove parametry a menic si vse nastavil sam. Motoru
se rozhodne nehreji, vinuti neprobiji, radia to nerusi.
Jeden z tech Sinamicu (1.1kW) mam i na HF vretenu k CNC frezce, ktere je
pomerne tvrde (jine menice vyhazuji na nadproud) a provozuji ho v plne
parade az na maximalni mozny kmitocet vretena coz je 400Hz.

Tazateli na soustruh rozhodne doporucuji menic s nastavitelnym dobehem -
mam nastavenu dobeh na 1s protoze je to velmi vhodne pokud tocite treba
slepe diry, nebo zavity do kouta - pak je super pokud vreteno stoji
skoro okamzite. Mam koupene menice s analogovym rozhranim takze mam na
ovladani externi krabicky s vypinacem on-off-on a potenciometrem. Pokud
je treba reverz tak jen prepnu prepinac a motor se zreverzuje a plynule
nabehne do opacnych otacek.

Je treba jen pohlidat maximalni otacky/frekvenci - mam nastaveno jako
maximum 70-100Hz (menic umi az 650Hz), vyuziva se to ale malokdy - pri
vyssich frekvencich se ma tendenci bezny motor hrat kvuli ztratam.

Sinamics umoznuje kratkodobe pretizeni takze by nemel byt problem pouzit
slabsi menic - verze 750W je jeste bez vetraku - verze 1.1kW je uz s
vetrakem (bezi jen pri behu motoru). Udavaji přetížitelnost proudem 1.5
x jmenovitá hodnota výstupního proudu (tj. dovolené přetížení 150 %) po
dobu 60 s; pak 0,85 x jmenovitá hodnota výstupního proudu po dobu 240 s,
délka cyklu 300 s
Takze by vam stacil i ten 750W nicmene je tam rozdil 400Kc:
http://www.elektromotory.cz/eshop/frekvencni-menice/sinamics-g110

Pokud byste se rozhodl pro radu G110 tak je treba si prikoupit ovladaci
panel (kvuli nastaveni):
http://www.elektromotory.cz/goods/index/id/502
da se s nim cely menic nastavit a pak odpojit a potom uz ovladat
analogove - navic se s nim da kopirovat nastaveni z menice na menic (coz
vas asi netrapi).

--
S pozdravem
Radek Vicek