Kniha programovani mikroprocesoru

j s jarin.hw na gmail.com
Úterý Únor 22 10:33:03 CET 2011

To mas tak...

Microchip vyraba PIC16F pre to iste, ako Atmel vyraba 51-tky, teda
zhusta pre podporu a nulove portovanie starych projektov a pre tych,
ktorym tieto stare architektury prirastli k srdcu a nemaju chut si
pripustit k sebe nieco novsie, nedajboze lepsie. Sam poznam kopu ludi,
ktori zacinali na MHB8748/8035, neskor presli k 8051 a takto funguju
25 rokov, maju obrovske mnozstvo overeneho kodu a nemaju chut
spoznavat nieco nove. Proti gustu ziadny disputat, ak to tych ludi
uzivi, preco nie.

Ale... je skutocne potrebne uvadzat mlade, nepopisane duse, v
predpokladanom veku do 20 rokov, do sveta jednocipov pomocu kusku z
roku 77 so vsetkymi dosledkami z - dnesneho pohladu - katastrofalnej
architektury? To je asi tak katastrofalne ako vyucovat ich na '51-tke
so vsetkymi styrmi (piatimi?) typmi pamatovych priestorov. PIC16 je
jednoducho cisto spartanska RISC architektura, design kde prvotnym
cielom bolo minimalizovat plochu kremiku bez ohladu na to, ako debilne
sa programatorovi pracuje.
Ked uz sa mame drzat Microchipu, tak trebars 16-bity maju podstatne
cistejsiu stavbu, programovat ich v asm je na prvy pohlad zlozitejsie
(ma viac instrukcii), ale v skutocnosti clovek nemusi mysliet na to,
kde v pamati prave je, co sa da a co sa neda urobit danou instrukciou,
co ma prave odlozene v jednom W-cku, nestraca cas v prehadzovani
vsetkeho cez W-cko atd... Navyse, nie vsetky instrukcie je treba
pouzivat, pre zaciatok sa da vyjst s takym mnozstvom ako pre PIC16.

Druha vec je, ci je vobec treba zacinat s asm a nie rovno s vyssim
jayzkom, realne asi s C-ckom.

Cize kreativita mi chyba preto, ze ta knizka vyzera ako kompilat
vsetkeho mozneho postahovaneho zo siete (preto to deja-vu).
Samozrejme, nebol by to prvy kompilat, takych je na lokalnom malom
trhu kopa. Ich spolocnym znakom je to, ze vychadzaju (z pochopitelnych
dovodov) s krizkom po funuse, napriklad kniha z PIC16F87x rok po tom,
co ich Microchip oznacil za neperspektivne a nahradil ich novsim
typom.

Jano, ty si este nikdy v zivote nevidel knihu, ktora vysla len preto,
aby ju mohol autor odporucat svojim studentom a tym zaistil vypredanie
nakladu knih?

J.S.

Dňa 22. februára 2011 9:55, Jan Waclawek <konfera na efton.sk> napísal/a: