Zahada na patek

LINHART Jiří jirilinhart na post.cz
Pátek Únor 18 09:07:17 CET 2011

Pro zkoušku jak zapojit led na 230V jsem použil toto schéma. Moc jsem spěchl a proto jsem DPS pouze proskrabal šroubovákem. Již při prvnim testu jsem požil tři LED ale byl tam někde malo proškrábnutý DPS a odešli ledky a R2. Proškrabal jsem znovu a bylo vše v pořádku. Dodal jsem dalších 95 diod. Při pokusném zapnutí funkční. Odneseno a zapojeno tam kde to mělo být provoyovaný. Při prvním zapnutí bylo slyšet chvilku v místech kde byl DPS nejake zasršení, ale ledky dále svítili nevěnoval jsem tomu pozornost a po minutě svícení jsem vypl a zapl bylo slyšet intenzivnější sršení a hned na to zhasli led. Bylo cítit i trochu že něco muselo hořet. Po rozdělání jsem našel prohořelý (kus chybějícího DPS mědi) u proškrábnutí u D1 a R2, R2 vadný a trochu očouzený R1. To by zatím nebyla tak velká záhada jak se to mohlo stát (molo proškrábnutý DPS na tak velké napětí)
Záhada začala až v době kdy jsem začal proměřovat LEDky. Z 98 jich nepřežilo 10 a to jenom na začátku kladné větve a to v tomto pořadí 1, 2,3, 5,6, 8,9, 11,12, 14.

Pro teoretiky i praktiky zní otázky:
1. Proč na začátku jen kladné větve
2. Proč v tomto pořadí (dvojce a potom dobrá ....), nepočítaje začátek a konec

Pro náhodu se ně to zdá být dost nepravděpodobné.

Ještě pro větší záhadu dodám že LEDky jsou zapojeny aby bylo možno teoreticky zapnout 1/3 a 2/3 nebo všechny (při pokusu byli zapojeny ve variantě všechny) tak že na jednu stranu se zapojovalo led dvě vynechat a zase led a dvě vynecht. na spáteční cestě se zapojovalo dvě zapojit a vynechat jednu předtím zapojenou. Takže přívod i odvod byl na jedné straně. Ty spálené ledky byli v části 1 zapojena 2 nezapojeny.

01 | 98 | 97 | 02 | 96 | 95 | 03 | 94 | 93|  04 ......

JL