Accelerator on Chip

Daniel Valuch daniel.valuch na orange.fr
Čtvrtek Únor 17 16:32:32 CET 2011

v clanku pisali nieco o aplikaciach na hadron/ion terapiu. Myslim ze su
v tomto smere ich ambicie prilis velke, resp. sa niekto pomylil v rade :-)
Energie ktore su potrebne pre tento typ terapie (ozarovanie
protonmi/ionmi) stale vyzaduju velke komponenty a taky urychlovac je v
sucasnosti velkosti zhruba telocnicne.
Vyvoj ide urcite dopredu a skumaju sa nove techniky, napriklad
urychlovanie v plazme, alebo si viem predstavit zakrivovanie drahy na
polovodicovych strukturach s gradientami v MV/m. Ale prirodne zakony
bohuzial stale platia, takze sa bud podari uychlit nie viac ako 6 ionov,
alebo sa draha tym gradientom zakrivuje na dlzke 2 mikrometrov :-)
Podobne ako spalovaci motor, mozno sa raz podari vyvinut spalovaci motor
do fabie o rovnakom vykone co sa vojde do zapalkovej krabicky, ale skor
to vyzera ze je to nemozne.
b.