mereni barvy svetla

Úterý Únor 15 18:55:42 CET 2011

tak jsem si v rámci pokusů s LED osvětlením udělal luxmetr, s kterým
jsem chtěl pomocí RGB filtrů porovnávat odstín světla ledek se žárovkou,
případně s denním světlem. Nefunguje to :-( Mám tam fotodiodu BPW21 a
RGB filtry ORWO pro aditivní barevnou fotografii. Když jsem naměřil že
ledka, která je subjektivně výrazně bělejší než halogenka, má méně
modré, vysvětloval jsem si to tak, že ledka má spektrální čáru až na
kraji spektra na 450nm a třeba tam ta fotodioda už tolik nebere nebo to
filtr víc tlumí. Na modrozelené cca 480nm mají ledky díru.
http://www.cree.com/products/pdf/XLampXP-G.pdf
Když jsem ale naměřil že 60W žárovka má asi o 15% míň červené a víc
modré než halogenka, to už na mě bylo trochu moc. Při tom když to samé
měření na stejném místě zopakuju, ukáže to přesně to samé. Tak mě
napadlo, ta fotodioda má infra 800-1000 nm potlačené podle datasheetu
asi na 8% citlivosti proti zelené a pokud se ty filtry chovají jako
barevný film, mohou být pro infra dokonale průhledné. Jejich propustnost
pro bílé světlo je cca 10 až 30% (modrý je nejtmavší), takže toho infra
tam může být o dost víc.  Jak vlastně vypadá spektrum žárovky v této
oblasti? Když žárovka svítí žlutě a né červeně (na rozdíl od "teple
bílých" růžových ledek Cree), nemá náhodou maximum na žluté a že by to
směrem k červené a k infra zase klesalo? Případně kde sehnat filtr, aby
to infra ještě víc potlačil? Foťák na rozebrání tady nemám.

Anděl