Jakou konstrukci byste privitali ?

gatilo gatilo na centrum.cz
Čtvrtek Únor 10 13:50:57 CET 2011

 10.2.2011, 13:41:22

S pozdravem Pavel
  mailto:gatilo + zavinac + centrum.cz

--
Draček Fráček napsal:

> [...]
> plovouci mena.
> Do té doby clovek skutecne mohl prijit do banky s bankovou a vymenit
> ji za cihlu zlata, konkretne za 10$ clovek dostal 13.71 graunu zlata.
> tedy za troyskou unci (31g) dal 35$, pripadne primo existovali zlate
> mince (20$), ktera mela statut bezneho platidla s hodnotou 20$.
> Pro zajimavost dnes se ceny zlata pohybuji pres 1350$ za unci.
> Od te doby penize defakto nemaji hodnotu a stoji jen na dojmech a
> vire. Jednim z dusledku je raketovy narust miliardaru a upadek hodnot.

> Na nasich bankovkach se uvadelo, "jsou kryty zlatem a ostatnimi

Ona i ta hodnota zlata je takova dost virtualini. Pokud nastane
nejakej "velkej pruser" pak bude asi stale platit, ze 3 zive slepice
vymenite za pytel brambor. Ale mnozstvi zlata za ten pytel brambor
bude radove odlisne od dnesni hodnoty. Konec koncu, z valecnych
obdobi 20 stoleti je znamo mnoho pripadu kdy lide prchajici pred
valecnymi udalostni za noc a veceri v hotelu zaplatili ve zlate tolik,
ze by si za to pred valkou koupili cely hotel i s personalem.

> [...]
> Co svet svetem stoji a existuji penize, kdyz jste chtel nekomu pujcit
> 1000 musel jste nejdrive tech 1000 mit , to v nasem bankovnim systemu
> jiz davnno neplati , jede se na fractional reserve banking. Banka
> potrebuje pouze 25 vkladu od nejakeho klienta aby mohla vyprodukovat
> virtualnich 1000 a ty pujcit. Tenhle system lze samozrejme protocit a
> to pak se da 1000 vyprodukovat z 0.025 , zkratka penize se vytvari z
> niceho a pak nemaji hodnotu , dusledky viz nedavna krize v bankvnim
> sektoru a biliony dolaru narvane statem do bank.

Pujcovani penez ktere vubec nemam, neni vynalezem moderni doby, ale
IMHO zacalo uz nekd ve stredoveku. A asi i v antickem rime. Pravdou
je, ze dnesni system elektronickych bezhotovostnich plateb tomu ale
dava zcela nova meritka.