RE: kalibrace vlhkoměru

Pátek Únor 4 09:02:22 CET 2011

Nechci zpochybnovat metody kalibrace prodejcu humidoru na doutniky,
ale jak by ta jejich metoda asi fungovala?
Metoda kalibrace nasycenym roztokem soli funguje na tomto principu
Vzduch v rovnovaze s roztokem soli ma mensi vlhkost nez vzduch nad
cistou vodou. Jinak receno je treba nasyceny roztok s prebytkem soli
tak, aby tento mohl absorbovat vodu ze vzduchu nad roztokem a platila
tabulka viz nize. V tabulce jsou nejpouzivanejsi kalibracni soli, jsou
voleny tak aby bylo mozne vlhkomer kalibrovat vicebodove.Jinak receno
vyuziva se hygroskopickych vlastnosti soli, tedy schopnost pohlcovat
vzdusnou vlhkost

Sůl Teplota (°C)
5 10 15 20 25
chlorid lithný 11,3 11,3 11,3 11,3 11,3
chlorid hořečnatý 33,6 33,5 33,3 33,1 32,8
uhličitan draselný 43,1 43,1 43,1 43,2 43,2
bromid sodný 63,5 62,2 60,7 59,1 57,6
chlorid sodný 75,7 75,7 75,6 75,7 75,3
chlorid draselný 87,7 86,8 85,9 85,1 84,3
síran draselný 98,5 98,2 97,9 97,6 97,3

Sam jsme to nikda nedelal, ale info je z kalibracniho predpisu pro
nelinearni vlhkomery.

Martin

>Dík.
Rozhodně jsem neměl nasycený roztok. Všude v těch návodech píšou
"navlhčete sůl". Tak jsem ji navlhčil. Teď jsem udělal nasycený roztok,
tak uvidím.

--
Aleš Filip
http://xanadu.khnet.info